Emily McDonnell delar med sig av varför vissa lyckas så bra på Snapchat.
Det senaste året har ett växande antal svenska kreatörer och kändisar gått med eller återanslutit till Snapchat. Emily McDonnell leder Snapchats så kallade “Creator Partnerships” för Storbritannien, Norden, Nederländerna och Tyskland. Enligt henne kan anledningen till influencers rusning till appen handla om ett kulturellt skifte, “att gå från perfekt och kurerat, till i ögonblicket och verkligt”. Hon menar att kreatörer vill ha plattformar där de kan vara sitt autentiska jag, med mindre press och det är, enligt henne, precis vad Snapchat erbjuder.
Snapchat byggdes annorlunda från första början, som en plats där människor kan vara sina riktiga jag, utan pressen att behöva vara perfekta eller jaga likes. Snapchat är rankad som den lyckligaste plattformen i jämförelse med andra appar, och enligt min mening är det för att den tar bort pressen – på Snapchat kan du verkligen vara dig själv, säger Emily McDonnell till Influens.
Receptet för framgång
Emily McDonnell arbetar tätt inpå kändisarna, kreatörerna och de offentliga personerna på plattformen och hennes arbete innebär bland annat att se till att de når framgång. Hon är särskilt ansvarig för Snap star-programmet, vilket inkluderar plattformens verifierade profiler.
Jag älskar att arbeta med människor, och det är otroligt givande när man ser kreatörer som kan förändra sitt liv och karriär genom att skapa innehåll som de älskar och brinner för.
För att nå framgång och tjäna pengar på Snap Stories intäktsdelningsprogram, säger hon att man bör satsa på längre och engagerande innehåll. Frekventa “stories” som visar äkthet och utnyttjar Snapchats kreativa verktyg, kan öka engagemanget och leda till högre belöningar.
Generellt sett tycker jag att det är viktigt att vara autentisk, det är ett modeord, men det är verkligen sant för framgång på Snapchat. Tagga dina medskapares vänner och dela dina verkliga upplevelser med din publik. Skriv ofta för att engagera dina följare och kom ihåg att interagera med dem. Allt handlar om att visa personlighet utan pressen att alltid vara perfekt.
Hon säger att Snapchat är glada över den stora framgång som några influencers, bland andra Lisa Borg, haft på plattformen. Enligt henne är Snapchats mål med alla deras program att skapa ett meningsfullt erbjudande och stödja kreatörer när de tjänar pengar på sitt innehåll.
Eftersom vi ser fler och fler kreatörer engagera sig på plattformen, är det ett bevis på deras framgång och förmåga att tjäna pengar på sitt innehåll.
Det här krävs för att tjäna pengar på Snapchat
För att vara en del av Snap stories inkomstdelningsprogram måste du vara en verifierad Snap Star. För att bevilja detta tittar Snapchat på flera kriterier inom bland annat målgrupp, engagemang och hur konsekvent användaren är.
Målgrupp och engagemang: Ha minst 50 000 prenumeranter på sin offentliga profil; och mer än 25 miljoner visningar eller 12 000 timmars visningstid på deras offentliga profil under de senaste 28 dagarna.
Konsekvent publicering: Publicerat innehåll till “offentlig story” i minst 10 dagar, var och en med minst 20 snaps, varje dag under de senaste 28 dagarna.
Övrigt: Du behöver vara minst 18 år gammal eller myndig ålder i ditt land, samt bo i ett berättigat land. Du ska också publicera annonsvänligt innehåll som följer Snapchats riktlinjer för communityn och innehåll för rekommendationskvalificering, samt följa Snacpchats villkor för innehållsskapare.