Snapchat expanderar sin e-handelslösning internationellt

"Imponerad över antalet företag".

Snap Inc meddelar nu att man rullar ut sin annonslösning Dynamic Ads utanför USA. Funktionen lanserades i oktober förra året och riktar sig direkt till e-handlare som vill sälja sina produkter i det sociala nätverket.

Snapchat testar nu Dynamic Ads i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Formatet testkörs bland annat av företag som Adidas, Topshop och Farfetch.

Annons

E-handelsfunktionen fungerar som så att e-handlare kopplar ihop hela sitt utbud med Snapchat, som sedan automatiskt skapar annonser utav produktinformationen. Annonser som sedan försöker siktas in på rätt målgrupp och där användarna enkelt kan klicka på “Köp nu” för att slutföra köpet.

Sedan vi öppnat för testning har jag blivit imponerad av antalet företag som velat engagera sig - långt över vad vi förväntade oss - vilket verkligen visar aptiten för varumärken att komma igång med e-handel, säger Ed Couchman, vd för Snapchat UK, i en kommentar.

Enligt Snapchat vill man stödja den nu starkt växande e-handeln, i spåren av coronapandemin.

I kölvattnet av Covid-19 ser vi hur konsumenter ändrat hur de interagerar med e-handel, där människor alltmer handlar på sina mobiler - en trend som vi förväntar oss kommer att fortsätta, säger FarFetchs marknadschef Gareth Jones.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!