Snilleblixten blev värd 53 miljoner – nu ska de erövra världen

"Har en stor tilltro till Glas på en global scen".

Den svenska e-handlaren Glas sjösattes 2018 och har vuxit i en rejäl fart sedan dess. Under 2022 kom omsättningen upp i 53 miljoner kronor, för bolaget vars idé är att höja modegraden på läsglasögon till kvinnor.

Det är Norrlandsbördige Christoffer Sundberg som ligger bakom och äger större delen av företaget, som också lockat kända e-handelsnamn att investera. Namn som Nakd-ägaren Magnus Emilsson, Collector-grundaren Lena Apler och Djerf Avenues CCO, Darko Draskovic.

Annons

Jag är född och uppvuxen i Luleå och hade en dragningskraft till affärer redan som liten. När jag fick veta att det fanns något i Stockholm som hette Handelshögskolan så visste jag precis vad jag ville göra. Sagt och gjort: 15 år gammal flyttade jag till huvudstaden för att förverkliga drömmen, berättar Christoffer, som också är vd för sin skapelse, för Ehandel.

Att vägen till handeln skulle gå just via läsglasögon var dock något oväntat.

Sista terminen blev jag väldigt intresserad av varumärken. Hur man bygger dem och hur de fungerar. Så en dag satt jag och min kära mor och dividerade på Grand Hotel. Hon la fram sina läsglasögon på bordet och jag frågade varför de var så fula? Hon bryr sig ju om hur allt annat ser ut och hon visste inte riktigt varför det var så. Där trillade poletten ned: Man skulle kunna bygga ett mode- och lifestylevarumärke för läsglasögon riktat till en kvinnlig målgrupp.

En resa till Milano, för att hitta rätt partners, senare var det dags att rulla ut Glas i vårt avlånga land. Och det var bara början. Den svenska marknaden räcker nämligen inte till om man vill växa sig riktigt stora i en mer nischad bransch.

Ambitionen är att bygga ett starkt globalt mode- och livsstilsvarumärke och vi har haft stor framgång på i princip varje marknad vi öppnat på. Även om vi fortfarande är förhållandevis små, så säljer vi på ett tiotal marknader. Vi växer också mycket i Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Redan efter två månader i USA omsatte vi en miljon där också. Vi ser överallt hur nöjda våra kunder är när de får sina produkter och de kommer hela tiden tillbaka. En snittkund hos oss köper mellan fyra till åtta par glasögon. Det gör också att jag har en stor tilltro till Glas på en global scen.

"Behövt tänka om"

Men det är inte bara försäljningen som har vuxit. Det har även förlusterna gjort. Under 2022 skrevs minusresultatet till 18 miljoner kronor. Något som är allt annat än hållbart i dagens värld, när den tidigare flödande guldkranen från externa investerare täppts till. Det här fick också bolaget att ställa om affärsmodellen illa kvickt.

De senaste 18 månaderna har vi behövt tänka om kring vilken takt vi ska växa. Vi har tidigare finansierat tillväxt med hjälp av externt kapital. Men nu handlar det om att få lönsamhet, säger Christoffer Sundberg.

Att vända en förlust på 18 miljoner gör man förstås inte över en natt. Men samtidigt har insatserna fått en oväntat snabb effekt.

Annons

Vi får se vad resultatet landar på i år. Men vi har haft många månader med lönsamhet, vilket är en effekt av att vi ställt om till att fokusera mer på återkommande kunder, samtidigt som vissa satsningar fått stå tillbaka. Det gick snabbare än både vi själva och våra investerare hade trott att vrida om affären mot lönsamhet. Snabbare än många andra e-handelsvarumärken mäktat med. Så när vi blickar framåt ska vi vara lönsamma för helåret 2024, det är jag helt övertygad om att vi klarar.

Det låter som att det har gått väldigt fort?

Ja, det har det gjort måste jag stolt säga. Vi har ett fantastiskt team som förstått uppgiften och tagit det på största allvar.

Hur har lågkonjunkturen påverkat er under den här processen?

Det är svårt att säga, eftersom vi både är ganska nya och fortfarande relativt små. Men det är klart att det märks, inte minst när man pratar med kunder, att det är trögare. Vi har hanterat det genom att göra vissa förändringar i år, där vi fokuserat mer på att bygga varumärke. Det har blivit mindre performance marketing och mer varumärkesmarknadsföring. Vi har fokuserat mer på den befintliga kundbasen, istället för att köpa nya.

Men bara för att fokus nu flyttat till sista raden betyder det inte att man släppt blicken från det stora målet: Att bli ett globalt varumärke att räkna med. Faktum är också att man på senare tid hittat en hel del draghjälp i B2B-affären.

Vi växer just nu mest i återförsäljarledet. Ungefär 90 procent av omsättningen kommer från försäljningen direkt till konsument via e-handeln och vår butik på Norrlandsgatan 10, som fungerar jättebra. Sen finns vi hos modevaruhus som NK i Sverige, Steen & Strøm i Oslo och på flygplatser som Arlanda här hemma och Vanda i Helsingfors. Vi har flera fina partnerskap där vi sett tillväxt på kort sikt och varje dag får vi nya förfrågningar från olika återförsäljare. Från att tidigare ha tackat nej, har vi nu möjligheten att välja var vi vill finnas.

Hon ska leda satsningen

Han understryker vikten av att finnas hos just välkända modedestinationer och säger även att B2B-affären kommer att komma närmare D2C vad gäller att bidra till den totala försäljningen.

Vi vill växa på båda fronterna och bygga ett globalt mode- och livsstilsvarumärke. Vi tar oss an uppgiften genom att finnas där kunderna vill att vi ska vara. Så exakt hur fördelningen kommer att se ut är svår att svara på i dag.

Den stora tillväxten väntas i alla fall hämtas från marknader utanför Sverige och den som ska leda satsningen är ingen mindre än Maria Lundtang, som just rekryterats som COO. Hon kommer närmast rollen som vd för Foreo i Norden, så det är en riktig prestigeförstärkning för Glas och deras expansionsplaner.

Det var lite av en tillfällighet. Maria är kund hos oss sedan fyra år tillbaka och har använt våra produkter dagligen. Hon visste inte att vi var ett svenskt varumärke, men när hon såg det hörde hon av sig till mig. Vi tog en kaffe och spånade kring framtiden för Glas. Vi har ett starkt fokus på internationell försäljning och att bygga ett starkare, bättre varumärke - det är precis det hon kan. Så det var mycket passion från hennes sida när hon valde att komma till oss. Det är ju drömmen att jobba med sin passion, avslutar Christoffer Sundberg.

Annons