Snusjättarna slår sina påsar ihop – siktar på miljardomsättning

"Expansion kostar".

E-handelsföretaget Snusbolaget.se växte 65 procent under 2018 och omsatte 500 miljoner kronor, vilket motsvarar två miljoner sålda snusdosor i månaden. Nu rapporterar Di Digital att Snusbolaget går ihop med konkurrenten Northerner, som förra året firade 20 år och omsatte cirka 100 miljoner kronor i fjol.

LÄS ÄVEN: Snusbolaget slog 500 miljoner – tar nu klivet ut i Europa

Annons
Annons

Efter sammanslagningen av de två svenska snusaktörerna omsätter bolaget, som får namnet Haypp Group, nära en miljard kronor i år. Nästa år spås Haypp Group omsätta cirka 1,4 miljarder kronor.

Affären ska vara helt aktiebaserad. Inga kontanter byter ägare och ingen delägare gör en exit. Den som blir vd för Haypp Group är Gavin O’Dowd, Snusbolagets vd, som äger 8,4 procent av aktiekapitalet. Den som är den största ägaren är Patrik Rees som via bolag har 32,2 procent.

500 000 kunder

Av Snusbolagets totala försäljning i fjol stod den nordiska marknaden för 430 miljoner kronor av omsättningen, resten räknas till Snusbolagets dotterbolag i Norge och Schweiz.

Northerner är verksamt i Sverige, Norge, Danmark samt USA, och förra året stod den svenska marknaden för en fjärdedel av företagets omsättning.

Vi blir den största återförsäljaren av tobaksfria nikotinpåsar i världen. Expansion kostar. Men marginalerna förbättras hela tiden på våra etablerade marknader. Vi ser en enorm tillväxtpotential i USA, säger Gavin O’Dowd.

Haypp Group har nu 500 000 kunder i 80 länder i Europa, Asien och USA.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!