ANNONS

Snusreklamen kostade 2,3 miljoner - motstÄndsrörelsen rekryterar nya profiler

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation
ANNONS

Att ingÄ reklamsamarbeten med tobaksföretag Àr en vÀxande trend bland influencers. NÄgot som organisationen A Non Smoking Generation menar Àr livsfarligt.

Tobak dödar Ätta miljoner mÀnniskor varje Är, och nio av tio tobaksbrukare börjar i tonÄren, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Nyligen genomfördes en undersökning, av Meltwater pÄ uppdrag av A Non Smoking Generation, som ingÄende analyserade sociala medier och tobaksföretagens digitala nÀrvaro pÄ plattformarna. Undersökningen visade att nikotinprodukten Lyft, som British American Tobacco stÄr bakom, har genomfört annonssamarbeten med 13 olika influencers till ett uppskattat vÀrde av minst 2,3 miljoner kronor och en rÀckvidd pÄ 1,5 miljoner. Det Àr en av de mest populÀra nikotinprodukterna bland influencers just nu, men utgör samtidigt bara en liten del av all den tobaksreklam som förekommer i sociala medier.

Resultatet av detta Àr att minderÄrigas bruk av nya tobaksprodukter ökar lavinartat, skriver A Non Smoking Generation. Bland annat har andelen unga, som uppger att de anvÀnt vitt snus, ökat frÄn 7 till 19 procent mellan 2019 och 2020.

Rapporten visar tydligt hur tobaksindustrin arbetar för att rekrytera ungdomar till nĂ€sta generations lojala nikotinister. Genom att pĂ„stĂ„ att deras nikotinprodukter Ă€r ”tobaksfria” kan tobaksindustrin kringgĂ„ förbudet mot tobaksreklam och vilseleda bĂ„de konsumenter, influencers och media, sĂ€ger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Varför tror du influencers vÀljer att göra reklam för tobaksindustrins produkter?

Av den enkla anledningen att det Àr bra betalt. Men kanske just för att mÄnga luras tro att tobaksindustrins nya produkter Àr mindre farliga och att de Àr ett bÀttre alternativ till cigaretter, sÀger Helen Stjerna till Influens.se.

A Non Smoking Generation grundades 1979 och har under Ären jobbat med ett stort antal profiler inom olika branscher för att nÄ ut till sÄ mÄnga som möjligt. Bara bland influencers finns namn som Therese Lindgren, Oscar Molander, Ella Rappich och Sveriges största Tiktok-profiler Iza och Elle Cryssanthander.

Andra kÀnda personer som artisten Sanna Nielsen, skÄdespelerskan Hanna Ardéhn, musikgruppen Panetoz, polisen och författaren Martin Melin och atleterna Sarah Sjöström och Bianca Salming stÄr ocksÄ bakom initiativet.

Det finns oerhört mÄnga och det Àr svÄrt att ange ett korrekt antal men under de senaste Ären Àr det ett 60-tal som varit aktiva pÄ olika sÀtt. En önskan Àr att de profiler som valt att göra reklam för tobak inser vad det fÄr för konsekvenser och att de bryter med tobaksindustrin och i stÀllet vÀljer att stötta oss i vÄrt arbete för tobaksfria ungdomar, sÀger Helen Stjerna och tillÀgger:

MÄnga ungdomar följer kÀnda artister och influencers i sociala medier och pÄverkas givetvis, medvetet eller omedvetet i sina olika livs- och konsumtionsval. Eftersom tobaksindustrin systematiskt anlitat artister och influencers i syftet att rekrytera nya nikotinister under de senaste Ären, sÄ Àr det viktigt att visa pÄ motsatsen ocksÄ - att det Àr mÄnga som medvetet tar avstÄnd och vill vara goda förebilder för alla sina unga följare. För oss Àr det otroligt viktigt att hitta fler ambassadörer som kan hjÀlpa oss att sprida livsviktig kunskap som motiverar unga att avstÄ frÄn tobak.

Vad har ert arbete gett för effekt hittills? 

Vi har till exempel under de senaste Ären arbetat hÄrt för att fÄ vÄra politiker att reglera alla nya tobaksprodukter som i dagslÀget kringgÄr all skyddande lagstiftning, och nu finns det Àntligen ett lagförslag pÄ plats. Vi ser ocksÄ att den kraftigt ökande anvÀndningen av vitt snus bland gymnasieelever nu har bromsat in nÄgot och förhoppningsvis har vÄr massiva kunskapsspridning hÀr varit en bidragande orsak, sÀger Helen.

Vad hade krÀvts för att ni ska nÄ ert mÄl? 

Det lagförslag som jag nÀmnde Àr en otroligt viktig del sÄ klart. Att alla nikotinprodukter som inte Àr lÀkemedelsklassade regleras som tobak och att skolan blir helt tobaksfri. Just nu Àr det fritt fram att anvÀnda tobak under skoltiden - om inte skolan uttryckligen antagit en policy som sÀger nÄgot annat. HÀr behövs en uppgradering av lagen om rökfri skolgÄrd till tobaksfri skoltid. Sedan ser vi att kunskapen i samhÀllet behöver öka generellt nÀr det gÀller hÀlsoriskerna kopplade till alla former av tobak, inte bara cigaretter, och Àven hur tobak framstÀlls, med allvarliga konsekvenser som fattigdom, barnarbete, miljöförstöring och avskogning.

Det finns en del kvar att göra, för att nĂ„ det mĂ„l som A Non Smoking Generation har satt upp. Nu lanserar organisationen en ny kampanj med namnet ”Quit Big Tobacco” som artisten och influencern Andreas Wijk frontar och Ă€r ambassadör för.

Att ta avstÄnd frÄn tobak har alltid varit ett naturligt val för mig, och nu nÀr jag vet mer om tobaksindustrins metoder och globala konsekvenser Àr jag Ànnu mer trygg i mitt beslut. Jag stÄr bakom A Non Smoking Generations viktiga budskap, sÀger Andreas Wijk.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se