Fitbay.com, det sociala nätverket och storlekstjänsten som vill göra det smidigare att shoppa kläder, har lockat investerare. Företaget som är baserat i Köpenhamn lanserade sajten som beta 2013, och har nu fått in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av New York-baserade, Steadfast Venture Capital.
Att man fick in en amerikansk investerare var ett stort prio då Fitbay säger sig ha fokuserat på den amerikanska marknaden och 40 procent av deras användare finns just där. Men även det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigt investerade i Spotify, är högst delaktiga.
Något som innebär att man stoppar in pengar i företaget för andra gången på ett halvår. Senast rörde det sig om 400 000 dollar i sådd-kapital.
– Vi är stolta över att backa upp Fitbay för andra gången inom 6 månader. Användartillväxten och engagemanget har varit exceptionellt och vi har höga förhoppningar på vad Fitbay kan komma att bli. Jag tror att Fitbay är nästa Spotify, säger Martin Hauge, General Partner på Creandum.
Selfies med ett syfte
Fitbay är som vi berättat tidigare inte bara en renodlad storlekstjänst, utan snarare en plattform för social shopping. När användaren registrerat sig får de svara på ett antal frågor om sin kroppsform så att Fitbay kan ge relevanta förslag på kläder baserat på andra användare med liknande storlek och kroppsform.
Men rekommendationerna baseras inte bara på själva kroppsform, det finns en social aspekt också. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper så att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i både storlek och stil.
Fram tills nyligen har sajten endast varit öppen för inbjudna men ska nu vara öppen för alla, både på nätet och som app för iOS. Sedan starten har man sett en tillväxt på 110 procent per månad och kan idag rekommendera och länka till 2 miljoner produkter.
– Under de senaste fyra månaderna har vi fått en överväldigande respons från våra användare, och vi ser fram emot nästa steg i vår resa till följd av både Creandums och Steadfast Venture Capitals uppbackning, samt lanseringen av vår app. Mobilen är en central del av vår affärsmodell och hjärtat av det vi erbjuder våra kunder. Genom att dela och se bilder av sina dubbelgångare som bär specifika kläder eller varumärken, kan användarna få en uppfattning om hur vissa kläder kommer att se ut på dem. Vi kallar det "selfies med ett syfte" eftersom det är den första gången som selfies faktiskt har en praktisk tillämpning, säger Christian Wylonis, Fitbays grundare och vd.
Källa: Press
På bild: Christian Wylonis