Oscar Rundqvist pekar ut en ny, tydlig hotbild: I takt med att plattformar som ChatGPT och Gemini integrerar shoppingfunktioner, flyttas kundresan bort från varumärkenas egna domäner. Enligt Oscar Rundqvist är faran för svenska e-handlare överhängande.
Hotet är väldigt stort, i förlängningen kan detta innebära att kundresor börjar och slutar hos ChatGPT. Och e-handlares egna hemsidor blir irrelevanta, säger Oscar Rundqvist och fortsätter:
Att förlora sin direkttrafik och den direkta kundrelationen innebär att man blir helt beroende av att paketeras av andra, snarare än att paketera sig själv och vara destinationen. Man kommer tappa kontrollen.
Orsaken, menar han, är att konsumenternas förväntningar omformas i en rasande takt. Den konversationella och intelligenta upplevelsen som AI-plattformarna erbjuder blir snabbt den nya standarden. Om e-handlarna inte kan erbjuda en likvärdig upplevelse på sin egen sajt, kommer kunderna att söka sig någon annanstans.
Det går snabbt nu när det kommer till konsumentens förväntan på kundupplevelsen; LLM:er (Förkortning för "large language models", reds anm.) har snabbt förändrat vad vi som konsumenter förväntar oss från onlineupplevelser. Om det är något vi bara får hos ChatGPT och inte hos brands så kommer kundbeteendet snabbt ändras och etableras hos ChatGPT, Gemini, och så vidare, säger Oscar Rundqvist.
Kopplingen till returproblematiken
Som en motreaktion på denna utveckling lanserar hans bolag idag en ny AI-driven shoppingassistent för e-handlares egna sajter. Ecomid, som hittills främst fokuserat på att lösa returproblematiken med hjälp av differentierade avgifter och storleksrekommendationer, ser detta som ett nästa logiskt steg.
Under Ehandel.se:s event Stora Ehandelsdagen i onsdags deltog Oscar Rundqvist i en paneldebatt om just olönsamma kunder och returer. Där var han tydlig med att returer är ett gemensamt branschproblem som kräver nya lösningar. Den nya AI-agenten ska, enligt bolaget, vara ett sådant verktyg genom att kombinera deras befintliga storleksintelligens med konversationell produktsökning.
Enligt Oscar Rundqvist är skillnaden i kundupplevelse jämfört med en vanlig sökfunktion mycket stor.
Det är som dag och natt. Traditionellt sök är trubbigt och saknar generellt kontextuell förståelse. Ecomid AI Shopping förstår kontexten, ställer frågor tillbaka och leder till en personlig och relevant shoppingupplevelse, säger han.
Han ser detta som början på en större omvandling i hur vi shoppar via, och interagerar med, e-handel. Den klassiska layouten, med ett rutnät av produkter, kommer snart att kännas förlegad, säger Oscar.
Traditionell site-struktur kommer snabbt bli utdaterad. Det här är det nya sättet att shoppa, kontextuellt och relevant, direkt, säger han.
Att tekniken redan är här och kan implementeras snabbt menar han är ett bevis på hur fort denna förändring sker. Svenska varumärket ICIW är först ut med den nya tekniken, och enligt uppgifter till Ehandel.se står även Björn Borg näst på tur att implementera modulen.