ANNONS

Sommarmånaderna under lupp: "Inget tyder på en nära vändning"

Per Ljungberg, innovationschef

"Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor".

ANNONS

E-handelsindikatorn för juni och juli månad är nu släppt och den visar på nedgång och uppgång. E-handelns omsättning ska nämligen ha sjunkit med 3 procent under juni, jämfört med samma period i fjol. Men i juli så ska e-handeln vuxit igen och försäljningen ökade med 2 procent, enligt Svensk Handels E-handelsindikator.

Blicka utomlands

Tittar man på första halvåret är det dock fortsatt deppigt då omsättningen beräknas ha minskat med totalt 4 procent. Juli och februari var de enda månaderna som visade tillväxt, enligt Svensk Handel.

Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

"Gynnar andrahandsmarknaden"

Under sommarmånaderna så ska fler svenskar dock ha e-handlat än i fjol, något som förklaras av att varukorgarna är mindre.

Beteendeförändringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt på låga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling. Ett flertal svenska digitala marknadsplatser där det går att sälja och köpa begagnade varor har nyligen kommunicerat att försäljningen har varit väldigt stark under den senaste tiden, säger Per Ljungberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se