ANNONS
Mikkel Grene, koncernchef

Søstrene Grene-chefen avslöjar siffran – "Sverige näst bäst i Europa"

Søstrene Grene fortsätter sin fysiska expansion i Sverige. I början av 2026 planerar kedjan att öppna sin 18:e svenska butik på Drottninggatan i Stockholm. Den nya butiken, som tar över Monkis tidigare lokaler, omfattar nästan 450 kvadratmeter på två plan och kommer att utformas enligt kedjans senaste butikskoncept "Retail for the Senses". Denna etablering kommer efter andra nyligen genomförda öppningar, bland annat Sveriges största Søstrene Grene-butik på Södermalm och en ny butik i Sollentuna Centrum.

De fortsatta butiksöppningarna signalerar en stark tro på den fysiska handeln, men parallellt med detta pågår en utveckling av e-handeln. Denna dubbla satsning väcker frågor om hur kedjan balanserar de digitala och fysiska kanalerna. För att få en bild av hur företaget integrerar sina butiker med sin digitala närvaro, har Ehandel.se pratat med Mikkel Grene, koncernchef och delägare i Søstrene Grene.

ANNONS

Den nya butiken på Drottninggatan är en del av en långsiktig närvaro i landet. Mikkel Grene kommenterar etableringen:

Vi har funnits i Sverige länge, men ser fram emot att välkomna ännu fler till Søstrene Grenes universum, säger Mikkel Grene i en kommentar angående den nya Stockholmsbutiken.

Med en så tydlig satsning på fysiska upplevelsekoncept som "Retail for the Senses", ville Ehandel.se veta hur den andra delen av verksamheten, e-handeln, utvecklas. När vi frågar om den svenska e-handelns status, ger Mikkel Grene en positiv bild. Han lyfter fram den svenska marknaden som en av de mest konsekventa i koncernen när det gäller digital försäljning.

Sverige är faktiskt en av de e-handelsmarknader där vi ser den mest stabila tillväxten på alla våra europeiska marknader, säger han.

Denna jämna utveckling är inte bara en känsla, utan syns även i försäljningssiffrorna. Vi ber Mikkel Grene specificera hur stor del av den totala svenska kakan som nu kommer från onlinekanalen:

Vår e-handelsandel av vår totala försäljning i Sverige ligger runt 20 procent, vilket också är en förbättring jämfört med tidigare år. Sverige är faktiskt det näst bästa landet mätt i onlineandel – endast överträffat av Österrike på 22 procent, säger han.

Strategi för en enhetlig känsla

Att en femtedel av försäljningen sker digitalt, samtidigt som man investerar i sensoriska butiksupplevelser, gör att omnikanalstrategin blir central. Utmaningen ligger i att överbrygga klyftan mellan de två världarna. Mikkel Grene beskriver att målet inte i första hand handlar om någon specifik teknik, utan om att skapa en konsekvent känsla, oavsett var kunden möter varumärket.

Generellt gör vi vårt yttersta för att se till att oavsett om du besöker en Søstrene Grene-butik, går in online, via vår app eller ser oss i sociala medier, så ska du få samma känsla, säger han.

Han utvecklar resonemanget och menar att detta är ett arbete som sträcker sig över alla delar av organisationen. Det handlar om att säkerställa att "den speciella Søstrene Grene-känslan lyser igenom" i alla kontaktpunkter. För att lyckas med detta krävs en vilja att ständigt omvärdera och testa nya lösningar baserat på kundinsikter.

Vidare vill vi alltid vara nyfikna på våra kunder och på hur vi kan göra deras upplevelse av Søstrene Grene ännu bättre. Det innebär att vi ofta testar olika tekniker för att se vad som fungerar och vad som inte gör det.

Nya logistiklösningar och automation

En expansion som sker samtidigt i både fysiska och digitala kanaler ställer oundvikligen högre krav på hela leveranskedjan. Fler butiker ska fyllas på och fler onlineorder ska packas och skickas.

Mikkel Grene berättar att företaget nyligen har tagit ett stort steg för att möta dessa krav genom att etablera ett andra lager, denna gång i Nederländerna. Han pekar ut två huvudsakliga drivkrafter bakom beslutet: effektivare leveranser och hållbarhetsmål.

En av anledningarna till att vi valde att etablera detta distributionscenter i just Venlo var för att korta avståndet till våra onlinekunder i Södra och Centrala Europa. Detta var högst upp på vår agenda ur ett ansvarsperspektiv där ett kortare avstånd borde resultera i lägre koldioxidutsläpp, säger Mikkel Grene.

Samtidigt som det nya lagret i Venlo tas i drift för att hantera delar av Europa, klargör han hur den svenska marknaden kommer att försörjas. För svenska kunder och butiker blir det ingen förändring: logistiken kommer även fortsättningsvis att skötas från kedjans hemmamarknad.

För vår svenska butiksverksamhet och kunder kommer de huvudsakligen fortfarande att få våra produkter från vårt distributionscenter i Århus, Danmark.

Utöver var lagren är placerade, pågår ett arbete med hur de drivs. Det nya distributionscentret i Venlo fungerar som en förebild för de tekniska lösningar som företaget satsar på. Mikkel Grene beskriver en ökad grad av automation som ska effektivisera flödena och samtidigt minska miljöpåverkan från transporterna.

Vi arbetar kontinuerligt med att automatisera våra logistikflöden. Vårt distributionscenter i Venlo är utrustat med robotteknik och en automationsuppsättning som kommer att optimera driften och även bidra till våra hållbarhetsmål, eftersom robottekniken fokuserar på att packa produkter med så lite förpackning och luft som möjligt, transporteras fler paket i varje lastbil vilket gör det möjligt för oss att skicka fler paket per lastbil, säger Mikkel Grene.

Han avslutar med att bekräfta att den teknik som nu implementeras i Nederländerna även är planerad för det lager som hanterar de svenska leveranserna.

Under 2026 kommer samma robot- och automatikuppsättning att implementeras även på vårt distributionscenter i Århus.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se