Search
Close this search box.
ANNONS

Spådomar om kommande E-handelsår

Spådomar om kommande E-handelsår
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Då var det dags för ett nytt e-handelsår. Vi har i vår föregående nyhet sammanfattat e-handelsåret 2011. Nu är det dags att blicka framåt. Vi bad därför flera personer inom e-handelsbranschen att ge oss deras spådomar gällande e-handelsåret 2012. Det är en mycket intressant läsning som ni finner här nedanför. I fall att dessa spådomar slår in har vi ett minst sagt intressant år framför oss.

Dan Nilsson

E-handlare: RoligaPrylar.se

  • CDON gör ett nyförvärv inom sportbranschen, kanske Sportamore om ej för tidigt. Annars blir det nog 2013 🙂
  • CDON blir sedan uppköpta av Amazon under hösten.
  • Klarna släpper en plånbokstjänst kopplad till kortbetalning kallad Klarnakort. Samla kort- och fakturaköp på ditt Klarnakonto och betala en gång i månaden. Du lagrar dina kortuppgifter hos Klarna för att bibehålla one-click-checkout som med Klarna Faktura.
  • Inom frakt kommer vi se minskad användning av ekonomitjänster från Boråsföretagen som inser att service också handlar om leveranstid, det räcker inte att svara på mail snabbt eller packa ordern snabbt om den är ute på lastbilar i 2-3 dagar innan den når kunder. Samtidigt ökar andelen försändelser som skickas spårbart, primärt är det Posten Varubrev som tar andelar.
  • Breddningen bland de stora "varuhusen" såsom CDON, Webhallen, Haléns, Pixmania med flera utökas och de blir i princip heltäckande och branschöverskridande. Många små e-handlare slås ut eller tappar i prisjämförelsekriget. Lönsamheten sjunker inom alla branscher. Samtidigt sänker majoriteten av butikerna sina fraktavgifter för att konkurrera även där. Vi ser som ett resultat av detta vår första stora konkurs inom e-handeln sedan Datorbutiken.com

Katrin Lundgren

E-handlare och leverantör: Kodmyran.se

  • Betalmarknaden för e-handel blir mer och mer konkurrensutsatt och att det kommer att märkas att konkurrensen hårdnar, det kommer att göra att vi e-handlare därmed får bättre villkor och fler tjänster att välja mellan hos varje betalleverantör.
  • Betalleverantörerna kommer att sträva mot att bli mer heltäckande och erbjuda faktura, kort och direktbetalning via dem. Jag tror alltså att Svea Webpay, samt Dibs och Auriga kommer att försöka erbjuda direktbetalning med endast avtal via dem i stället för med alla banker. Jag tror också att med Klarnas nytillskott av pengar så kommer de att släppa nya spännande tjänster för e-handeln inom Sverige och också börja att erbjuda fler länder för att fortsätta ligga i framkant inom betalning.
  • Jag tror att facebook kommer att släppa sin egen e-handelsmodul, som blir provisionsbaserad, de kommer att ta % på varje vara som säljs där
  • Jag tror att vi får se en tillbakagång av bredden när vi gör webbsidor, I och med att fler surfar på plattor så kommer fler att anpassa sina sidor efter det även om vi nu har gigantiska skärmar.
  • Posten kommer äntligen att släppa sitt API för val av leveransställe ;-), eller kanske ändå inte... Det blir nog 2013

Kajsa Knapp

E-handlare: CoolStuff.se

  • Inköpsbeslut drivna av sociala medier kommer öka
  • Ökad användning av QR koder, praktiskt men också roligt och kreativt
  • Våga vara annorlunda! Senaste tiden under e-handelns frammarsch har alla strävat efter att ha en ganska standardiserad e-shop. Jag tror man kommer sätta värde på att vara mer unik under 2012.
  • Kundrelationer kommer förändras, du måste förstå kunden och det räcker inte bara att följa lagen. Du måste anstränga dig mer, överraska.
  • Nya, kreativa, mobila betalmetoder kommer öka

Joakim Friedman

E-handlare: Sportamore.se

  • Bekvämlighetsfaktorn fortsätter vara A & O. Bekvämlighet kommer fortsätta vinna över kunder från det fysiska mötet i samband med köp. Leveranstid, tillgänglighet och utbud regerar. Vi börjar prata om e-handel och distanshandel som "Närhandel" istället.
  • Kriget om lokala ombud inleds. - Kunder kommer i högre utsträckning kräva leveransflexibilitet och butiker kommer föväntas kunna leverera till just deras närmaste ombud oavsett skrymmer. Schenker och Posten kommer båda gå på offensiven för att teckna upp fler ombud och den som tecknar flest och mest lokala, kommer stå bäst rustad inför framtiden.
  • Strukturaffärer - Vi kommer få se flera strukturaffärer, inom både livsmedel, barn, djurmat och skönhet.
  • Betalningslösningar - Vi kommer få se en förändring av villkoren kring betallösningar. Ökad konkurrens från nya smarta aktörer leder till prispress.
  • Nätdiet - 2012 blir året då vi på riktigt slutar acceptera erbjudanden som inte är relevanta.
  • Sporthandeln - Sportamore.se ökar försprånget ytterligare som Sveriges i särklass största och bredaste sportbutik på nätet, och passerar samtidigt 500 000 kunder i Sverige.

Mattias Pihlström

E-handelskonsult: Brightstep.se

  • E-handeln kommer att fortsätta växa, med minst 13% under 2012
  • Fler och fler traditionella detaljhandlare kommer att lansera e-handel. De detaljhandlare som har lanserat e-handel inser nu nyttan och kommer integrera mer med de fysiska butikerna
  • Vi kommer se brist på e-handelschefer och överhuvudtaget en brist på kompetens inom området e-handel
  • De redan etablerade och renodlade e-handlarna kommer bli ännu starkare med bredare sortiment och genom uppköp av mindre aktörer
  • De mindre nischade och nystartade aktörerna kommer få det tufft, men de som är smarta i sin marknadsföring genom att bygga varumärke och fortsätta ligga högre än de traditionella aktörerna i sökmotorerna kommer att klara sig bra
  • De allra flesta som redan har e-handel kommer att lansera mobila versioner av sina sajter
  • Vi kommer se läsplattor som kiosklösningar i fysiska butiker
  • Många kommer fortsätta med sina internationella satsningar, även utanför norden
  • Facebook kommer fortfarande vara en "spännande" kanal, men få som vet hur man får ut bäst nytta, vi kommer se fortsatt trevande i sociala medier
  • De traditionella kundklubbarna kommer övergå i lojalitet 2.0, något mer kreativt än bonuspoäng baserat på köp. Medlemskortet i plast försvinner
  • Öppenheten och informationsdelningen mellan e-handlarna kommer öka, det finns stort behov av erfarenhetsbyte, go #Emeet

Bernt Bergkvist

E-handlare: Parvelito.se

  • Uppköp istället för egen E-handel
    Många som pysslar med traditionell handel går och sneglar på det här med E-handel. En del är igång med mer eller mindre allvarliga försök att etablera sig på nätet. Jag tror att en bra lösning kan vara att köpa upp en framgångsrik nätaktör i sin bransch och på så sätt få en rivstart samtidigt som man blir av med en konkurrent som man annars hade på nätet. Vi kommer få se en hel del sådant här under 2012.
  • Andra uppköpskandidater
    Det finns en del bolag som efter att ha etablerat sig nu också börjat få kassaflöde utan att de direkt växer snabbt. Det brukar vara ett bra skede för att bli uppköpt har det visat sig genom historien. Det är väldigt vanskligt att peka ut vem som blir uppköpt, och vem som väljer att köpa, men skall man peka upp ett par bolag som är välkända så säger jag Payson och Certitrade. Två relativt små företag med bra teknik, välkänt varumärke, en position på marknaden som de har jobbat hårt för att nå. Läckra munsbitar för stora finansföretag som vill etablera sig på den lukrativa marknaden för internetbetalningar. Min gissning är att Intrum köper minst ett av dem, kanske bägge om de är till salu.
  • Konsolidering
    Det finns många företag som snickrar webbutiker och säljer dem, eller hyr ut dem. Vi ser priser på webshopar från någon femtiolapp i månaden, ibland till och med gratis mot en liten provision, samtidigt som kraven från E-handlarna om funktionalitet blir fler och fler. Det finns bara en väg att gå, och det är börja gå samman för att minska på konkurrensen och kunna höja priserna. Vi kommer säkert få se en del samgåenden redan under 2012.
    Även inom en del branscher är utbudet större än efterfrågan. Skall jag peka ut några områden så är det väl heminredning, barnkläder och leksaker som det främst råder en överetablering på. Massor med små shopar som får enstaka order då och då, där det inte finns ekonomi för marknadsföring, där man kanske inte har den vassaste designen eller de bästa produktbilderna. Alla pengar är låsta i ett varulager som man inte kan omsätta. Det vore bra om det blev en våg av uppköp där och att en rad butiker sedan lades ned.
  • Nordisk transportmarknad
    2012 blir året då jag tror att transportföretagen börjar förstå att Norden kan bli en mycket större marknad om man slutar ta väldigt mycket mer betalt bara för att ett paket passerar en gräns. Det räcker med att ett bolag börjar så följer de andra snabbt efter. Med tre dagars transporttid och 15% högre pris jämfört med inrikes borde det bli en bra affär för alla.
  • Det blir dyrt att synas på nätet
    Radiolyssnandet minskar, för folk lyssnar på Spotify. TV-tittandet minskar, eftersom folk tittar på nätet i olika playtjänster eller Youtube. Dagstidningarna tappar upplaga snabbt. Istället för att stå och titta på reklamtavlor när man väntar på buss, tåg och flyg så stirrar man på sin smartphoneskärm. Värdet av att synas och höras på andra ställen än Internet har minskat, och det tror jag leder till galopperande priser för internetannonsering.

Sarah Wittbom

Marketing Manager: NordicEcommerceKnowledge.se

E-handelsåret 2012, jag tror...

  • ... flera inom leverantörssegmentet tror jag kommer få det tufft 2012. Betallösningssidan är ett exempel på det. Det finns otroligt många leverantörer och det som erbjuds samt prismodellen kan vara något svår att greppa. Några betallösningar tror jag kommer komma med nya tjänster inom 2012 och det kommer skingra tveksamheter inom detta segment. Vissa kommer att få ett rejält försprång medans andra kommer få det tuffare. jag tror också det kommer bli tydligare att de är konkurrenter i någon form. Jag kommer med spänning att följa just betallösningssidan för där tror jag det kommer hända mycket 2012. En riktigt vass mobiltjänst tror jag vi också får bevittna födelsen på under 2012.
  • ...flera verksamheter pratar om att deras leverantörer inte fungerar som de ska. Man har också blivit mer mogen när det gäller att kravställa. Vi kommer se många e-handlare i Sverige byta leverantörer inom till exempel betallösningar och e-postverktyg.
  • ...vi kommer se många intressanta förflyttningar på bra e-handelspersoner i Sverige. Framför allt så är det många som agerat rådgivare som pratar om att arbeta i en e-handel. Att de personerna lägger ytterligare en verksamhet inom e-handel till sin meritlista kommer innebära mycket bra för svensk e-handel.
  • ...att detta året kommer vi fokusera på lönsamhet istället för sociala medier, mobil handel och tillväxt. Även vi blir påverkade av det ekonomiska läget och branchen i sig är så pass mogen nu så lönsamhet är det dominerande ordet för e-handel 2012.
  • ...Amazon tror jag kommer gå in på riktigt på vår mark och det kommer märkas. Jag vill gärna tänka att det kommer innebära mycket bra för oss i och med att nätet kommer att användas ännu mer av vanliga konsumenter. Men för vissa e-handlare kan det vara ett orosmoment.
  • ... sen tror jag på ryktet om att Facebook kommer börsintroduceras detta året. Det och Groupon är två intressant exempel på hur sociala medier nu börjar spela bland de stora grabbarna. Dock tror jag att de kan innebära en känga för området i sig. (Groupon tex) Det har gått så fort och så bra så ett bakslag tror jag vi kan se detta året för att de sen ska ta ny mer stabil fart kommande år.

Vi tackar Dan, Katrin, Kajsa, Joakim, Mattias, Bernt och Sarah för att de vågade ge oss deras spådomar. Vi önskar alla e-handlare ett gott nytt år och hoppas att ni vill hänga med oss nästa år igen.

Dela artikeln: