DÄ var det dags för ett nytt e-handelsÄr. Vi har i vÄr föregÄende nyhet sammanfattat e-handelsÄret 2011. Nu Àr det dags att blicka framÄt. Vi bad dÀrför flera personer inom e-handelsbranschen att ge oss deras spÄdomar gÀllande e-handelsÄret 2012. Det Àr en mycket intressant lÀsning som ni finner hÀr nedanför. I fall att dessa spÄdomar slÄr in har vi ett minst sagt intressant Är framför oss.
Dan Nilsson
E-handlare: RoligaPrylar.se
- CDON gör ett nyförvĂ€rv inom sportbranschen, kanske Sportamore om ej för tidigt. Annars blir det nog 2013 đ
- CDON blir sedan uppköpta av Amazon under hösten.
- Klarna slÀpper en plÄnbokstjÀnst kopplad till kortbetalning kallad Klarnakort. Samla kort- och fakturaköp pÄ ditt Klarnakonto och betala en gÄng i mÄnaden. Du lagrar dina kortuppgifter hos Klarna för att bibehÄlla one-click-checkout som med Klarna Faktura.
- Inom frakt kommer vi se minskad anvÀndning av ekonomitjÀnster frÄn BorÄsföretagen som inser att service ocksÄ handlar om leveranstid, det rÀcker inte att svara pÄ mail snabbt eller packa ordern snabbt om den Àr ute pÄ lastbilar i 2-3 dagar innan den nÄr kunder. Samtidigt ökar andelen försÀndelser som skickas spÄrbart, primÀrt Àr det Posten Varubrev som tar andelar.
- Breddningen bland de stora "varuhusen" sÄsom CDON, Webhallen, Haléns, Pixmania med flera utökas och de blir i princip heltÀckande och branschöverskridande. MÄnga smÄ e-handlare slÄs ut eller tappar i prisjÀmförelsekriget. Lönsamheten sjunker inom alla branscher. Samtidigt sÀnker majoriteten av butikerna sina fraktavgifter för att konkurrera Àven dÀr. Vi ser som ett resultat av detta vÄr första stora konkurs inom e-handeln sedan Datorbutiken.com
Katrin Lundgren
E-handlare och leverantör: Kodmyran.se
- Betalmarknaden för e-handel blir mer och mer konkurrensutsatt och att det kommer att mÀrkas att konkurrensen hÄrdnar, det kommer att göra att vi e-handlare dÀrmed fÄr bÀttre villkor och fler tjÀnster att vÀlja mellan hos varje betalleverantör.
- Betalleverantörerna kommer att strÀva mot att bli mer heltÀckande och erbjuda faktura, kort och direktbetalning via dem. Jag tror alltsÄ att Svea Webpay, samt Dibs och Auriga kommer att försöka erbjuda direktbetalning med endast avtal via dem i stÀllet för med alla banker. Jag tror ocksÄ att med Klarnas nytillskott av pengar sÄ kommer de att slÀppa nya spÀnnande tjÀnster för e-handeln inom Sverige och ocksÄ börja att erbjuda fler lÀnder för att fortsÀtta ligga i framkant inom betalning.
- Jag tror att facebook kommer att slÀppa sin egen e-handelsmodul, som blir provisionsbaserad, de kommer att ta % pÄ varje vara som sÀljs dÀr
- Jag tror att vi fÄr se en tillbakagÄng av bredden nÀr vi gör webbsidor, I och med att fler surfar pÄ plattor sÄ kommer fler att anpassa sina sidor efter det Àven om vi nu har gigantiska skÀrmar.
- Posten kommer Àntligen att slÀppa sitt API för val av leveransstÀlle ;-), eller kanske ÀndÄ inte... Det blir nog 2013
Kajsa Knapp
E-handlare: CoolStuff.se
- Inköpsbeslut drivna av sociala medier kommer öka
- Ăkad anvĂ€ndning av QR koder, praktiskt men ocksĂ„ roligt och kreativt
- VÄga vara annorlunda! Senaste tiden under e-handelns frammarsch har alla strÀvat efter att ha en ganska standardiserad e-shop. Jag tror man kommer sÀtta vÀrde pÄ att vara mer unik under 2012.
- Kundrelationer kommer förÀndras, du mÄste förstÄ kunden och det rÀcker inte bara att följa lagen. Du mÄste anstrÀnga dig mer, överraska.
- Nya, kreativa, mobila betalmetoder kommer öka
Joakim Friedman
E-handlare: Sportamore.se
- BekvÀmlighetsfaktorn fortsÀtter vara A & O. BekvÀmlighet kommer fortsÀtta vinna över kunder frÄn det fysiska mötet i samband med köp. Leveranstid, tillgÀnglighet och utbud regerar. Vi börjar prata om e-handel och distanshandel som "NÀrhandel" istÀllet.
- Kriget om lokala ombud inleds. - Kunder kommer i högre utstrÀckning krÀva leveransflexibilitet och butiker kommer fövÀntas kunna leverera till just deras nÀrmaste ombud oavsett skrymmer. Schenker och Posten kommer bÄda gÄ pÄ offensiven för att teckna upp fler ombud och den som tecknar flest och mest lokala, kommer stÄ bÀst rustad inför framtiden.
- StrukturaffÀrer - Vi kommer fÄ se flera strukturaffÀrer, inom bÄde livsmedel, barn, djurmat och skönhet.
- Betalningslösningar - Vi kommer fĂ„ se en förĂ€ndring av villkoren kring betallösningar. Ăkad konkurrens frĂ„n nya smarta aktörer leder till prispress.
- NÀtdiet - 2012 blir Äret dÄ vi pÄ riktigt slutar acceptera erbjudanden som inte Àr relevanta.
- Sporthandeln - Sportamore.se ökar försprÄnget ytterligare som Sveriges i sÀrklass största och bredaste sportbutik pÄ nÀtet, och passerar samtidigt 500 000 kunder i Sverige.
Mattias Pihlström
E-handelskonsult: Brightstep.se
- E-handeln kommer att fortsÀtta vÀxa, med minst 13% under 2012
- Fler och fler traditionella detaljhandlare kommer att lansera e-handel. De detaljhandlare som har lanserat e-handel inser nu nyttan och kommer integrera mer med de fysiska butikerna
- Vi kommer se brist pÄ e-handelschefer och överhuvudtaget en brist pÄ kompetens inom omrÄdet e-handel
- De redan etablerade och renodlade e-handlarna kommer bli Ànnu starkare med bredare sortiment och genom uppköp av mindre aktörer
- De mindre nischade och nystartade aktörerna kommer fÄ det tufft, men de som Àr smarta i sin marknadsföring genom att bygga varumÀrke och fortsÀtta ligga högre Àn de traditionella aktörerna i sökmotorerna kommer att klara sig bra
- De allra flesta som redan har e-handel kommer att lansera mobila versioner av sina sajter
- Vi kommer se lÀsplattor som kiosklösningar i fysiska butiker
- MÄnga kommer fortsÀtta med sina internationella satsningar, Àven utanför norden
- Facebook kommer fortfarande vara en "spÀnnande" kanal, men fÄ som vet hur man fÄr ut bÀst nytta, vi kommer se fortsatt trevande i sociala medier
- De traditionella kundklubbarna kommer övergÄ i lojalitet 2.0, nÄgot mer kreativt Àn bonuspoÀng baserat pÄ köp. Medlemskortet i plast försvinner
- Ăppenheten och informationsdelningen mellan e-handlarna kommer öka, det finns stort behov av erfarenhetsbyte, go #Emeet
Bernt Bergkvist
E-handlare: Parvelito.se
- Uppköp istÀllet för egen E-handel
MÄnga som pysslar med traditionell handel gÄr och sneglar pÄ det hÀr med E-handel. En del Àr igÄng med mer eller mindre allvarliga försök att etablera sig pÄ nÀtet. Jag tror att en bra lösning kan vara att köpa upp en framgÄngsrik nÀtaktör i sin bransch och pÄ sÄ sÀtt fÄ en rivstart samtidigt som man blir av med en konkurrent som man annars hade pÄ nÀtet. Vi kommer fÄ se en hel del sÄdant hÀr under 2012. - Andra uppköpskandidater
Det finns en del bolag som efter att ha etablerat sig nu ocksÄ börjat fÄ kassaflöde utan att de direkt vÀxer snabbt. Det brukar vara ett bra skede för att bli uppköpt har det visat sig genom historien. Det Àr vÀldigt vanskligt att peka ut vem som blir uppköpt, och vem som vÀljer att köpa, men skall man peka upp ett par bolag som Àr vÀlkÀnda sÄ sÀger jag Payson och Certitrade. TvÄ relativt smÄ företag med bra teknik, vÀlkÀnt varumÀrke, en position pÄ marknaden som de har jobbat hÄrt för att nÄ. LÀckra munsbitar för stora finansföretag som vill etablera sig pÄ den lukrativa marknaden för internetbetalningar. Min gissning Àr att Intrum köper minst ett av dem, kanske bÀgge om de Àr till salu. - Konsolidering
Det finns mÄnga företag som snickrar webbutiker och sÀljer dem, eller hyr ut dem. Vi ser priser pÄ webshopar frÄn nÄgon femtiolapp i mÄnaden, ibland till och med gratis mot en liten provision, samtidigt som kraven frÄn E-handlarna om funktionalitet blir fler och fler. Det finns bara en vÀg att gÄ, och det Àr börja gÄ samman för att minska pÄ konkurrensen och kunna höja priserna. Vi kommer sÀkert fÄ se en del samgÄenden redan under 2012.
Ăven inom en del branscher Ă€r utbudet större Ă€n efterfrĂ„gan. Skall jag peka ut nĂ„gra omrĂ„den sĂ„ Ă€r det vĂ€l heminredning, barnklĂ€der och leksaker som det frĂ€mst rĂ„der en överetablering pĂ„. Massor med smĂ„ shopar som fĂ„r enstaka order dĂ„ och dĂ„, dĂ€r det inte finns ekonomi för marknadsföring, dĂ€r man kanske inte har den vassaste designen eller de bĂ€sta produktbilderna. Alla pengar Ă€r lĂ„sta i ett varulager som man inte kan omsĂ€tta. Det vore bra om det blev en vĂ„g av uppköp dĂ€r och att en rad butiker sedan lades ned. - Nordisk transportmarknad
2012 blir Äret dÄ jag tror att transportföretagen börjar förstÄ att Norden kan bli en mycket större marknad om man slutar ta vÀldigt mycket mer betalt bara för att ett paket passerar en grÀns. Det rÀcker med att ett bolag börjar sÄ följer de andra snabbt efter. Med tre dagars transporttid och 15% högre pris jÀmfört med inrikes borde det bli en bra affÀr för alla. - Det blir dyrt att synas pÄ nÀtet
Radiolyssnandet minskar, för folk lyssnar pÄ Spotify. TV-tittandet minskar, eftersom folk tittar pÄ nÀtet i olika playtjÀnster eller Youtube. Dagstidningarna tappar upplaga snabbt. IstÀllet för att stÄ och titta pÄ reklamtavlor nÀr man vÀntar pÄ buss, tÄg och flyg sÄ stirrar man pÄ sin smartphoneskÀrm. VÀrdet av att synas och höras pÄ andra stÀllen Àn Internet har minskat, och det tror jag leder till galopperande priser för internetannonsering.
Sarah Wittbom
Marketing Manager: NordicEcommerceKnowledge.se
E-handelsÄret 2012, jag tror...
- ... flera inom leverantörssegmentet tror jag kommer fÄ det tufft 2012. Betallösningssidan Àr ett exempel pÄ det. Det finns otroligt mÄnga leverantörer och det som erbjuds samt prismodellen kan vara nÄgot svÄr att greppa. NÄgra betallösningar tror jag kommer komma med nya tjÀnster inom 2012 och det kommer skingra tveksamheter inom detta segment. Vissa kommer att fÄ ett rejÀlt försprÄng medans andra kommer fÄ det tuffare. jag tror ocksÄ det kommer bli tydligare att de Àr konkurrenter i nÄgon form. Jag kommer med spÀnning att följa just betallösningssidan för dÀr tror jag det kommer hÀnda mycket 2012. En riktigt vass mobiltjÀnst tror jag vi ocksÄ fÄr bevittna födelsen pÄ under 2012.
- ...flera verksamheter pratar om att deras leverantörer inte fungerar som de ska. Man har ocksÄ blivit mer mogen nÀr det gÀller att kravstÀlla. Vi kommer se mÄnga e-handlare i Sverige byta leverantörer inom till exempel betallösningar och e-postverktyg.
- ...vi kommer se mÄnga intressanta förflyttningar pÄ bra e-handelspersoner i Sverige. Framför allt sÄ Àr det mÄnga som agerat rÄdgivare som pratar om att arbeta i en e-handel. Att de personerna lÀgger ytterligare en verksamhet inom e-handel till sin meritlista kommer innebÀra mycket bra för svensk e-handel.
- ...att detta Ă„ret kommer vi fokusera pĂ„ lönsamhet istĂ€llet för sociala medier, mobil handel och tillvĂ€xt. Ăven vi blir pĂ„verkade av det ekonomiska lĂ€get och branchen i sig Ă€r sĂ„ pass mogen nu sĂ„ lönsamhet Ă€r det dominerande ordet för e-handel 2012.
- ...Amazon tror jag kommer gÄ in pÄ riktigt pÄ vÄr mark och det kommer mÀrkas. Jag vill gÀrna tÀnka att det kommer innebÀra mycket bra för oss i och med att nÀtet kommer att anvÀndas Ànnu mer av vanliga konsumenter. Men för vissa e-handlare kan det vara ett orosmoment.
- ... sen tror jag pÄ ryktet om att Facebook kommer börsintroduceras detta Äret. Det och Groupon Àr tvÄ intressant exempel pÄ hur sociala medier nu börjar spela bland de stora grabbarna. Dock tror jag att de kan innebÀra en kÀnga för omrÄdet i sig. (Groupon tex) Det har gÄtt sÄ fort och sÄ bra sÄ ett bakslag tror jag vi kan se detta Äret för att de sen ska ta ny mer stabil fart kommande Är.
Vi tackar Dan, Katrin, Kajsa, Joakim, Mattias, Bernt och Sarah för att de vÄgade ge oss deras spÄdomar. Vi önskar alla e-handlare ett gott nytt Är och hoppas att ni vill hÀnga med oss nÀsta Är igen.