Spara kundernas vagnar uppmanar Mats Ingelborn

Mats Ingelborn som skrivit boken E-handel efter starten bloggade i förra veckan om sparade kundvagnar. Mats har tidigare klagat på att nätbutiker tömmer hans kundvagnar.

Han har nu noterat att allt fler börjat spara sina kunders vagnar och senast i raden ska vara inWarehouse som börjat följa upp övergivna vagnar med till exempel mailpåminnelser.

Annons

Mats har även satt sig ner och analyserat sin egen butik där de sparar kundernas vagnar i flera månader. De skickar även ut påminnelser efter några dagar om den övergivna vagnen. Av de 200 senaste beställningarna som genomförts hade ett tjugotal väntat mer än en dag att checka ut sin kundvagn. En kund hade väntat i hela 83 dagar.

De flesta fyller dock sin kundvagn och betalar inom en timme. Det handlar alltså inte om en förmögenhet som man tjänar med sparade vagnar, även om det förmodligen kan bli en hel del, men kunden upplever nog ett högre värde menar Mats Ingelborn.

Annons