Speditörernas ilska mot körkortsregler – ”under all kritik”

Ställer till det för de som vill frakta fossilfritt.

Logistikbolagen väljer att ställa om till eldrivna fordon i allt högre utsträckning. En omställning som inte är helt smärtfri, visar det sig. I alla fall inte om du vill ställa om till lätta lastbilar som drivs av just el eller gas. Anledningen är de gällande körkortskraven, rapporterar DI.

Problemet med de nya eldrivna, eller gasdrivna, fordonen är att de är tyngre och tappar i lastvikt. När den totala vikten, paket inräknade, överstiger 3,5 ton gäller inte B-körkort längre. Då behöver föraren ha C-körkort.

Annons

Vi vill köpa eldrivet när vi ska köpa nytt, men med dagens regelverk är det så att vi tappar för mycket i lastvikt och då blir konsekvensen att vi behöver fler fordon. Det är inte hållbart att köpa tio lastbilar istället för fem. Sedan behöver vi lika många chaufförer också. Det blir ingen klimatsmart lösning det heller, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring, till tidningen.

Så vad vill branschen se för förändring? Att EU-direktivet som tillåter en högre maxvikt på 4,25 ton, för lätta lastbilar som körs på fossilfritt bränsle införs. Ett undantag som ett antal andra europeiska länder redan infört.

"Har försenat omställningen"

Transportstyrelsen har fått i uppdrag att utreda regeländringarna och den utredningen ska vara klar i november. Samtidigt står branschen och stampar.

Vi tycker att det har gått för långsamt. Vi uppmärksammade frågan för ganska många år sedan. Att det tagit så lång tid är under all kritik, säger Christel Grip, hållbarhetschef på Widrikssons Logistik.

Hon menar att dröjsmålet till och med gjort att många valt att avvakta med att investera i fraktfordon som går på fossilfria drivmedel.

Jag tror att handläggningen av det här försenat omställningen.

Annons