Spelet bakom Konkurrensverkets gryningsräd: ”Talar med kluven tunga”

"Det stämmer inte".

Kort efter att e-handelsplattformen för frisörer, Geselle, och distributören inom frisörprodukter, Gocciani, slutit ett avtal dök det upp ett pressmeddelande på Frisör.se – branschorganisationen Frisörföretagarnas tidning.

Ett antal konkurrenter till Gocciani och Geselle hade gått ihop och författat ett gemensamt brev mot ”franchise-liknande lösningar för frisörer” någon dag efter att de haft en träff hos Lyko. Geselle reagerade med viss förskräckelse då de som skrivit under pressmeddelandet dels var bolag som borde konkurrera med varandra och dels verkade vända sig emot Geselles lösning där frisörer kan ansluta sig till deras e-handel.

Annons

Det tyckte vi var märkligt att tre bittra konkurrenter, tillsammans med mindre konkurrenter, tyckte precis samma sak. Det berättade vi för Konkurrensverket och sa att det var något de borde kolla på. De hörde senare av sig och sa att ”ja, det ser lite märkligt ut”, säger Fredrik Östman, finanschef på Geselle, till Ehandel.

De tre stora konkurrenterna som Fredrik Östman hänvisar till heter Baldacci, Balmid Hair och Headbrands. De är i dag de största aktörerna på marknaden, bredvid Gocciani. Baldacci och Headbrands är också föremål för den utredning Konkurrensverket nu genomför och som föranledde en gryningsräd hos bolagen den 9 oktober.

"Ge tillbaka kraften till frisörerna"

Geselle själva är en relativt ny spelare på marknaden. De tog in investerare i oktober förra året och bildades med idén att frisörbranschen drabbats hårt av e-handelns tillväxt.

Tidigare köpte kunderna hårvårdsprodukter hos frisörerna, men med e-handelns intåg har den försäljningen flyttat till exempel till Lyko. Vår idé är att ge tillbaka kraften till frisörerna och erbjuda dem en e-handel. Frisörerna blir medlemmar hos oss och är du medlem kan sen kunderna registrera sig och välja vilken frisör man tillhör. Handlar kunden från oss delar vi och salongen lika på vinsten, berättar Fredrik Östman

Men den här idén tycks alltså konkurrenterna inte hålla särskilt kär, tvärtom faktiskt.

Som i alla branscher sker det förändringar och det kommer nya utmaningar. Självklart ska man vara öppen för nya moderna lösningar som underlättar för er frisörer men inte på bekostnad av valfrihet och där er verksamhet begränsas av långa bindningstider och en kunddatabas som ni inte äger, står det att läsa i pressmeddelandet från i mars.

Man skriver vidare:

Med ovanstående som grund har vi leverantörer beslutat att inte ställa oss bakom denna typ av koncept utan tror på en bransch där valfrihet och öppenhet skapar förutsättningar för framgång.

Annons

"Säger att Geselle är livsfarligt"

Geselle menar även att konkurrenterna, som nu utreds för eventuella försök att stänga ute konkurrenter från marknaden, aktivt motarbetat dem när de försöker sälja sina produkter till salongerna.

Deras säljare är ute och säger till sina kunder att Geselle är livsfarligt, de kommer äga er kundbas och ta över er verksamhet. De har även tagit med pressmeddelandet ut till potentiella kunder. De vill binda fast kunderna hos sig att det inre ska finnas några nya konkurrenter. De ser hellre att frisörerna köper från dem och får dåliga marginaler. Sen säljer de samtidigt sina produkter billigare till Lyko, så de talar med kluven tunga, säger Fredrik Östman.

Men huruvida Lyko är inblandade eller inte tycker Fredrik Östman personligen är svårare att avgöra. Även om de skar ned priset ordentligt på produkter från tillverkaren Farouk, som Geselle tagit över agenturen för, kort efter det tidigare nämnda mötet.

Lykos tajmning med prisdumpen kan ha varit slumpmässig. Det sa väl Rickard Lyko själv också att tajmingen blev olycklig. Det kan va ett fall där högerhanden inte visste vad vänsterhanden gjorde i ett så stort bolag. Men kanske är de också smartare än så. Ur vår synvinkel var i alla fall inte Lyko den stora grejen, utan att de andra gick ut tillsammans.

"Vi blev väldigt förvånade"

Baldacci däremot menar att inget konkurrensbrott har begåtts och ger sin bild av det inträffade.

Vi blev väldigt förvånade över Konkurrensverkets misstankar, men givetvis samarbetar vi fullt ut med Konkurrensverket i deras pågående utredning, säger Daniel Odehn, vd på Baldacci, till Ehandel.

Det pressmeddelande som lades ut den 11 mars på Frisör.se, varför skrevs det och dessutom tillsammans med vad som ska vara konkurrenter till er?

Baldacci stod bakom pressmeddelandet för att vi värnar fri konkurrens och fria marknadskrafter.

Geselle menar att det här är ett försök att stoppa deras verksamhet, vad är er kommentar till det?

Absolut inte. Men vi är flera som enbart vill konkurrera rent och på lika villkor och det är detta som ligger bakom pressmeddelandet, säger Daniel Odehn.

Geselle säger även att ni, och de andra företagen, haft säljare ute som svartmålat dem. Har säljarna instruerats att prata ned och motarbeta Geselle?

Det stämmer inte. Vi instruerar våra säljare att prata med våra kunder om våra egna produkter och inte om andra leverantörer eller andras produkter.

Geselle menar att ni å ena sidan säljer för ett pris till frisörer och sedan billigare till Lyko, svar på det?

Det spelar ingen roll vem kunden är. Däremot kan beställningsvolymen ibland påverka priset, något som är standard i all handel, avslutar Daniel Odehn.

"Fått in ytterligare material"

Lykos vd, Rickard Lyko har tidigare kommenterat utredningen så här i Dagens Industri:

Vår inblandning är så minimal. Jag förstår varför utredningen gjordes hos oss, men vi har ingen direktinblandning i det här, som vi bedömer det.

Konkurrensverkets utredning fortgår, berättar de när vi hör oss för om läget just nu.

Utredningen pågår. Vi har bland annat fått in ytterligare material efter de inledande platsundersökningarna, som nu analyseras, svarar Jenny Skaaret, föredragande på Konkurrensverket, i ett mail.

Ehandel har sökt ansvariga på Headbrands för en kommentar.

Annons