Spillde på sig själv – nu slår hans bolag 100 miljoner

Rörelseresultatet ökar rejält.

Mikael Bergström grundade Smartshake 2008 efter att ha spillt ut en proteindryck över sig själv i bilen. Han ville ha en smartare och mer läckagesäker shaker, och det ville tydligen fler visar det sig.

Bolaget har sedan starten vuxit stabilt men hade en svacka senaste vi hörde från dem 2018, då man efterföljande år fick se omsättningen dala till 65 miljoner med ett negativt resultat. Då meddelade Smartshake att e-handeln skulle få lite mer kärlek. Företaget säljer även via återförsäljare och företagets produkter erbjuds via Private Label.

Annons

Sedan 2019 har dock allt pekat uppåt igen och för 2021/2022 så landade nettoomsättningen på 98,9 miljoner kronor för SmartShake AB. Nu har siffrorna trillat in för räkenskapsåret som slutade den sista augusti i fjol, och nu är man stabilt över 100 miljoner.

Omsättningen för 2022/2023 skrevs till nära 107 miljoner kronor. Rörelseresultatet ökar också rejält från året innan, och går från 1,4 miljoner till 5,3 miljoner kronor.

Herobility en del av SmartShake

Sedan slutet av 2021 så driver SmartShake AB även varumärket och e-handeln Herobility.se, som säljer babybprodukter och då förstås nappflaskor. Herobility grundades dock redan 2017 av Mikael Bergström.

Bolaget förvärvade 2021-09-01 verksamheten i systerbolaget Herobility AB genom inkråmsförvärv. Herobility utvecklar och säljer babyprodukter med unika patentsökta egenskaper och svensk design, skriver Smartshake i sin årsredovisning.

Annons