Under pandemiåret 2020 drog många företag in, eller bantade ner, sina marknadsbudgetar. Något som främst har påverkat aktörer i reklam-, marknads- och influencerbranscherna. Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, minskade medieinvesteringarna med sex procent under förra året, jämfört med 2019.
SvD har gjort en genomgång av fem techbolags och en mediebyrås årsredovisningar från 2020, för att få en bild av vad de minskade medieinvesteringarna egentligen betydde för vissa bolag i branschen.
Influencer marketing-företaget Tourn International räknade med att göra ett rekordår, men omsättningen sjönk från 94 miljoner kronor till 88 miljoner 2020.
Relatable, som är ett annat bolag inom samma nisch som Tourn, tappade 30 procent, och summerade en omsättning på drygt 70 miljoner. Man gjorde även en negativ vändning på resultatraden och gick från vinst till en förlust, på minus 4,8 miljoner kronor.
En del annonsörer var osäkra och avvaktande när det gällde hur de skulle marknadsföra sig digitalt. De första månaderna i samband med pandemin var en tuff start på året för hela branschen, säger Kalle Mobeck, vd på Relatable, till tidningen.
Youtube-nätverket Splay One, som har över 500 kanaler och avtal med bland andra Alice Stenlöf och Filip Dikmén, tappade 20 miljoner kronor i intäkter och landade på 124 miljoner kronor förra året.
Influencer- och Youtube-nätverket United Screens, som står bakom bland andra Anis Don Demina, Therése Lindgren och Tone Sekelius, gjorde däremot ett toppenår. Omsättningen ökade med nära 19 procent, och slog 170 miljoner kronor. Samtidigt vände man från förlust till vinst och landade på plus 1,3 miljoner kronor.
Influencer marketingbyrån Cure Media ökade omsättningen med 26 procent, till 63 miljoner kronor. Företaget förbättrade även sin vinst med 38 procent.