Spökande inflation – inget som skrämmer Partykungen

"Människor har ett stort behov av att fira".

Halloween närmar sig med stormsteg. En period som brukar innebära storslagna rekord för butiker som säljer maskeradkläder. Men med en skakig omvärld med inflation, höjda räntor och krig i Europa, vad kan landets e-handlare vänta sig under årets högtid?

För att ta pulsen på årets Halloween-försäljning vände vi oss till Partykungen. En e-handlare som sålt en och annan maskeradkostym i sina dagar.

Annons

Vi ser ett fortsatt stort intresse för Halloween i år och mycket talar för att fler än någonsin kommer att fira Halloween 2023, säger Joel Svensson, vd och grundare till Partykungen, och fortsätter:

Vi har räknat med en försäljning som ligger i linje med försäljningen i fjol. Med det sagt är det svårare än någonsin att förutspå framtiden just nu.

Fler kampanjer

Partysuget verkar alltså vara hyfsat intakt trots allt elände. Men enligt Joel märker man fortfarande av att omvärlden är skakig. Något som tvingat e-handlare att tänka i nya banor.

Vi märker av lågkonjunkturen på så vis att våra kunder håller hårdare i plånboken och är mer prismedvetna än tidigare. Detta betyder att vi behöver driva in kunder mer genom kampanjer samtidigt som inköpspriserna ökar på rund av inflationen. Det är ett tufft klimat just nu men det öppnas också upp nya möjligheter.

Årets Halloween, tillsammans med kommande högtider, kan alltså spela en viktig roll för landets e-handlare och konsumenter. På mer än ett sätt.

Det är inte utan anledning som Butterick's levererade rekordsiffror under andra världskriget. Människor har ett stort behov av att fly verkligheten och hitta saker att fira, när det händer tråkigheter i omvärlden med allt ifrån hög inflation och krig i Ukraina, säger Joel.

Annons