Sporthandeln i negativ spiral: “Kraftigt tapp i e-handelskanalen”

“Tuff period”.

Det går inte superbra för sporthandeln. Det står klart i senaste Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum. Försäljningen minskade för branschen med 5,2 procent under det första kvartalet 2024.

Det var i inledningen av kvartalet som man tog den största smällen.

Annons

Det har varit en tuff period där man verkligen har märkt en förändring i konsumenternas shoppingbeteende och att det finns mindre pengar över till konsumtion. En lång och ganska utdragen vinter som startade tidigt gjorde att det shoppingbeteende som vanligtvis präglar första kvartalet till viss del stannade av, säger Daniel Löfkvist, COO och Vice President på Stadium Group, i en kommentar till rapporten.

Detta ska vara det nionde kvartalet i rad med negativ utveckling.

Nu välkomnas våren och sedermera en varmare period med ny energi och förhoppningsvis vaknar kategorier som löpning och skor till liv, säger Daniel Löfkvist.

Sportindex kollar även på fysiska butiker och e-handel, där rapporten konstaterar att butikerna gick starkare än e-handeln under första kvartalet.

Butiksförsäljningen minskade med 3,2 procent, jämfört med ett kraftigt tapp på 14,0 procent i e-handelskanalen, skriver Sportforum.

Tidigare rea-perioder pekas ut som en eventuell bov i dramat. Där man reat för att hålla uppe försäljningsvolymerna.

När aktörerna nu ställer om till att sälja mer till fullpris, i kombination med prisjusteringar på grund av inflation och kostnadsökningar, så avspeglas det i utvecklingen, skriver Sportforum.

Annons
Annons