Sportjätten backar med 41 procent – varnar för nya förluster

E-handeln räddar situationen.

Sportjätten Under Armour har som många andra detaljhandlare drabbats hårt av coronakrisen och än skymtar inte ljuset i slutet av tunneln. Nu har företaget gått ut och meddelat att marginalerna kommer att fortsätta vara pressade året ut även om e-handeln har bidragit till att förlusterna blivit mindre än vad som annars varit fallet.  Det rapporterar Reuters.

Med de dramatiska förändringarna inom retail efter att butiker fått stänga i kombination med svårigheter att dra ner på produktionen i takt med efterfrågan, förväntar vi oss att det andra halvåret kommer att påverkas starkt av reor och erbjudanden, säger Under Armours CFO David Bergman i ett uttalande.

Annons

Och nu, när världen så smått börjar öppnas upp igen, varnar Under Armour för att inte hinna leverera i takt med den växande efterfrågan. Produktionen drogs nämligen så småningom ner och nu kan det ta tid att få upp den till samma nivåer som innan krisen, meddelar företaget.

Enligt Reuters har Under Armour försökt dra ner på sin grossistverksamhet till bland annat outletbutiker - som inte ska vara speciellt lönsam - men inte lyckats fullt ut. Under årets andra kvartal tappade Under Armour 41 procent av sin omsättning och landade på drygt 707 miljoner dollar, vilket dock var ett mindre tapp än vad analytiker hade väntat sig.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!