Sportmärket slog 2 miljoner på nätet – siktar på dubbling i år

"E-handeln är det bästa sättet att optimera våra resurser".

Vid foten av berget i Åre ligger Eivy clothings kontor och studio. Företaget grundades 2009 av Anna Vister som efter en skidsäsong hade insett att hon saknade multifunktionella plagg som hon skulle kunna packa lätt.

Företagets första innovation var att kombinera underställ med neckwarmers i olika utföranden. Idag säljer Eivy allt från sport-bhar, strumpor och underställ till mössor och vantar via sin globala e-handel.

Annons

Sajten är lokalt anpassad, med språk och valuta, till fyra olika marknader; Sverige, Norge, Finland och Australien, samt har två internationella sidor där den ena erbjuder betalning i euro och den andra i dollar.

Vår webbshop är i en utvecklingsfas. Vi bytte plattform förra året och har egentligen bara påbörjat de största förändringarna inför denna säsong. Vi har en bit kvar men vi ser fina resultat redan nu, berättar Amanda Fahlander, e-handelschef på Eivy, för Ehandel.

Eivy har valt att inte satsa på någon fysisk verksamhet, men förutom den egna e-handeln finns varumärket även representerat hos cirka 100 återförsäljare runt om i världen. Bland annat i Europa och Australien vilket sköts av distributörer, agenter och Eivy själv.

Vi tror på e-handeln som egen försäljningskanal då vi anser att det är det bästa sättet att optimera våra resurser.

Popup-butiker är däremot intressant eftersom vi älskar retail-upplevelsen, men det kommer vi att låta våra distributörer runt om i Europa sköta tillsammans med oss om det blir aktuellt.

I fjol omsatte bolaget 11,5 miljoner kronor, vilket är en ökning med 49 procent från året innan. Rörelseresultatet landade på 1,3 miljoner kronor, jämfört med 276 000 kronor under 2017. Av den totala omsättningen stod Eivys egna e-handel för 19 procent, vilket motsvarar cirka 2,2 miljoner kronor.

I år satsar vi på att omsätta 4,4 miljoner kronor på webben. Det är en stor satsning som just nu går enligt plan vilket är kul att se. Den totala omsättningen kommer att landa på ungefär 17 miljoner, säger hon och fortsätter:

Det viktigaste för oss är att aktivera kunderna och se till att vi är aktuella året om då vi är ett vintervarumärke. För att nå dit jobbar vi med produkter som vi endast säljer på webben, "limited edition"-samarbeten samt med micro-influencers som ger oss den sortens content som vi behöver.

Annons

"En vision för varumärket där"

Nu har Eivy fullt fokus på sin japanska expansion. Sportmodebolaget har nyligen inlett ett samarbete med Fusion Incorporated, som hjälper företag att etablera sig i bland annat Asien.

Alla våra distributörer säljer även Nitro Snowboards, och den japanska distributören hörde av sig och hade en bra vision för varumärket på den marknaden. Japan kommer att med stor sannolikhet att bli en stor marknad för oss, säger Amanda.

Parallellt med det har vi även spånat på att göra något med vår e-handel i Japan, och att jobba med distributör där kommer bli ett bra komplement.

Grundaren, Anna Vister, skriver i ett pressmeddelande att hon alltid har föreställt sig att "Japan skulle vara en perfekt match för Eivys estetik".

I höst kommer företaget att kicka igång Klarna Global och i samband med det lansera en tysk sajt.

Tyskland bubblar redan på vår internationella sida, vi tror att vi har mer att hämta genom att göra lokala anpassningar för marknaden.

Därefter fortsätter även vår satsning på Australien och Nya Zeeland när vår vintersäsong är över och deras vinter tar vid. Vi lanserade en australiensisk sida i somras som resulterade i en ökning mot marknaden med 150 procent, avslutar Amanda Fahlander.

Annons