Sprit-startupen hyllas – överproducerar flaskor

"Ett mycket bra momentum".

I början av året lanserade det norska spritföretaget Nuet Aquavit en global e-handel, Nuetaquavit.com.

Det var dock inte det lättaste med tanke på att Norge, likt Sverige, har ett statligt monopol på detaljhandel med vin och sprit och styrs av den norska motsvarigheten till Systembolaget; Vinmonopolet. Men efter hundratals försök lyckades man alltså äntligen lansera sin sajt framgångsrikt.

Annons

LÄS ÄVEN: Efter 100 försök – nu säljer de sprit globalt

Vår produkt har fått otroligt bra omdömen, från allt från Michelin-restauranger till mindre mysiga ställen i norska bergen, säger Morten Pharo Halle, medgrundare av Nuet Aquavit, till vår norska systersajt.

Lanseringen råkade dock komma i samband med pandemins utbredning över världen, vilket bromsade företaget en del.

På grund av pandemin var vi bland annat tvungna att säga upp två anställda. Men vi sitter inte med händerna i kors och väntar på att krisen ska gå över, vi använde tiden till att göra andra saker.

Mycket riktigt jobbade företaget intensivt med det som de kunde under pandemin. Man hade bland annat planerat att producera 5000 liter akvavit under det första året, men nu har man passerat produktionsschemat.

Men Morten är positivt inställd. Han menar att eftersom bolagets produkter fått så pass bra feedback från många håll i världen, från både bartenders och restauranger, och eftersom man vill göra alkoholdrycken till en "året runt"-drink kan det vara bra att ha några flaskor extra på lager.

Det är ett mycket bra momentum, säger han.

Vi vill visa att du kan njuta av akvavit året runt, över hela världen, och vi är på god väg att göra det genom att tänka annorlunda än de stora etablerade aktörerna.

Annons

I början av coronaviruskrisen var bolaget tvunget till att dra ner på personalstyrkan, men nu har man äntligen kunnat anställa en hel del nya medarbetare.

Vi har hittat otroligt duktiga människor som tar fantastiska foton, gör otroligt bra reklamfilmer och som skriver mycket bra texter. Det här är personer som brinner för det som de gör och det syns i slutprodukten, säger Morten.

Så nu har man börjat satsa ordentligt på marknadsföring i olika kanaler och utveckling av sajten.

Vi har inte hunnit göra mycket på försäljnings- och marknadsföringssidan, men nu har vi börjat fokusera mer på det här och det har gått extremt bra. Särskilt med tanke på hur otroligt utmanande det är för bar- och restaurangbranschen just nu. Så jag måste erkänna att jag är mycket nöjd med de framsteg vi gjort, avslutar Morten Pharo Halle.

Annons