Stadens trick för att rädda handeln: “Jättepotential i det här projektet”

"Först i Sverige".

Nu på morgonen kom beskedet att handeln står inför en mycket svår tid. Hos många krisande butiker låg hoppet kring julhandeln men nu införs, som vi vet, starkare restriktioner. Dessa innebär att konsumenterna bland annat ombeds att undvika butiker.

LÄS ÄVEN: Stor oro i handeln inför Black Friday – ”mardrömslik tajming”

Annons

Citybutikerna i e-handelsstaden Borås meddelar dock att man har en plan för överlevnad. Konceptet är inte nytt men man startar nu upp en lokal digital marknadsplats för citybutikerna.

Vi tror på att göra cityhandeln mer tillgänglig. Vi vet att boråsarna i hög utsträckning vill handla i sina lokala butiker och på detta sätt förenklar vi möjligheten, säger Caroline Wallin, Cityledare på Borås City, i ett pressutskick.

Även om en lokal e-marknadsplats är viktig i dessa tider så ska satsningen vara långsiktig.

Våra butiker ser en jättepotential i det här projektet där vi gemensamt skapar en attraktiv plattform med vårt lokala utbud. Handelsplatsen kommer att vara permanent och utvecklas med tiden, precis som kundernas köpvanor, säger Caroline Wallin.

"Otroligt positiva till detta"

Boråsarna ska kunna e-handla från lokala butiker i stadskärnan och betala via en utcheckning. Sen kan de få en gemensam leverans av beställningarna hem till dörren samma dag, om order läggs innan klockan 17:00.

Vi är otroligt positiva till detta, inte minst utifrån den situationen som alla butiker befinner sig i just nu. På sikt ser vi stor potential i att bredda vår kundbas och attrahera fler besökare till vår fysiska butik, säger Karin Nyberg som driver butiken n.y i Borås.

Lanseringen av marknadsplatsen sker i månadsskiftet november/december och 8 citybutiker är med från start. Den digitala e-handelsplatsen är ett pilot- och samverkansprojekt mellan Borås City, Good Goods, Borås Stad och plattformsleverantören Zipadoo.

Vi vågar nästan påstå att Borås är först ut i Sverige, ja till och med Norden med denna typ av helhetslösning där samverkan mellan staden och näringslivet gjort den möjlig, säger Anna Mattsson, Etableringsansvarig och Digital Näringslivsutvecklare på Borås Stad.

Annons

Annons