ANNONS

Standardstorlekar kostar skjortan för E-handeln

Standardstorlekar kostar skjortan för E-handeln

Höga retursiffror inom klädbranschen är inget nytt men det är något som är kostsamt både för företagen, konsumenterna och miljön. I en ny undersökning uppger nio av tio att de blivit missnöjda när de köpt kläder i standardstorlekar, samtidigt returneras upp till 40 procent av kläderna som köps på nätet.

ANNONS

Att köpa kläder i standardstorlekar som small, medium och large vekar inte helt enkelt, i alla fall inte om de ska sitta riktigt bra. Det visar en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Tailor Store.

Hela sju av tio har lämnat tillbaka kläder som ej passat som sig bör, samtidigt returneras upp till 40 procent av kläderna som köps på nätet enligt en annan undersökning från Fits.me och IMRG.

– Standardstorlekar är kostsamt både för företagen, konsumenterna och miljön. Företagen får tillbaka mängder med returer samtidigt som det ofta är konsumenterna som får betala frakten. Dessutom måste kläderna levereras genom transport, vilket tär på miljön, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.

Få passar i standardstorlekar

Utöver det har i princip alla någon gång blivit missnöjda med passformen efter att köpt ett plagg med standardstorlek. Så många som nio av tio svenskar uppger att så är fallet, och för fler än hälften är detta ett återkommande problem.

Dessutom tycker fyra av tio att det är svårt att hitta kläder som sitter riktigt bra när de handlar kläder i standardstorlekar.

– Detta tillsammans med alla returer visar att det är väldigt många som inte passar i standardstorlekarna som finns. Att klädmärkens storlekar ofta skiljer sig åt gör det inte enklare. Small hos ett märke kan ha samma mått som medium eller large hos ett annat, säger Jan Höjman.

Skräddarsytt mer tillgängligt i dag

Samma undersökning visar att det är ovanligt med skräddarsydda kläder idag. Endast 12 procent av svenskarna äger tre eller fler skräddarsydda plagg, trots att hela 73 procent säger att de hellre vill ha skräddarsytt än standardstorlekar i garderoben.

– Det finns fortfarande en uppfattning om att skräddarsytt skulle vara dyrt och krångligt, men idag kan det knappast bli enklare. Du ser H&M och andra klädjättar överallt men det finns fortfarande skräddare ute i städerna samtidigt som internet har gjort det snabbare och mer tillgängligt, säger Jan Höjman, vd på Tailor Store.

Även om Tailor Store förmodligen vill lösa problemet genom att skräddarsy alla dina kläder så har det även dykt upp tjänster som VirtuSize, TrueFit och Fits.me som också försöker fixa passformen. Returer verkar dock vara ett stor problem inom klädbranschen på nätet och något som många verkar jobba med att försöka lösa.
 
 
Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se