Stanken blev värd 200 miljoner: ”Har vågat satsa fullt ut”

Nobbar återförsäljare.

Luleåbon Johan Lundberg blev less på stanken i familjens sommarhus - en odör som skulle visa sig bli värd hundratals miljoner kronor. Den gav honom nämligen en idé. En idé som gav upphov till Ozoneair, en ozongenerator som helt enkelt tar bort dålig lukt med hjälp av ozon.

Den säljer man själva direkt till konsument, något som visat sig vara ett framgångsrecept. Förra året omsatte Ozoneair nämligen runt 100 miljoner kronor, varav 60 miljoner på den svenska marknaden. Lägg därtill att man är lönsamma. Bara i Sverige landade resultatet på 13 miljoner kronor. I år ser bolaget dessutom ut att passera totalt 200 miljoner i försäljning. Men det började lite skakigt, när företaget tog sina första stapplande steg ut på marknaden.

Annons

Jag hade egentligen ingen erfarenhet alls av e-handel. När vi väl lanserade produkten så visste jag inte riktigt vad som var att vänta. Jag var helt själv i bolaget när jag satte ut den första annonskampanjen och redan första veckan fick vi in 800-1000 order och all hantering sköttes uteslutande med manuellt arbete. Man fick lära sig vikten av att ha bra automatiserade system den hårda vägen, säger Johan Lundberg till Ehandel.

Det tog till slutet av året innan vi var i fas med allt. Det blev en enorm belastning med alla order, vi hade inte produkter i lager och fick nya order hela tiden. Så vi skickade 1500 order i stöten och det blev jättestora problem framför allt när vi skulle skicka söderut, för logistikbolaget hade inte tillräckligt med plats på terminalen för att hantera de här jätteutskicken.

"Har en stor fördel"

I dag snurrar dock affären på som den ska och man har skickat ut sina generatorer till över 37 000 hem i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Att skapa intresse för produkten har inte varit några problem.

Vi har jobbat mycket med native, till exempel köpta, innehållsrika reportage där man förklarar hur produkten fungerar och används på ett korrekt sätt. Det har varit ganska bra att jobba med innehåll på vår egna sida också. Sen har vi en stor fördel i att vi har en lite mer teknisk produkt där vi sköter försäljningen i egen regi. Vi kan ha en väldigt nära kontakt med kunderna, som kan ringa in direkt till vår kundtjänst och få råd. Det hade kunnat bli problematiskt om vi jobbat med återförsäljare, som kanske hade givit felaktig information.

Så det är inte aktuellt att jobba med återförsäljare framöver?

Nej, det är det egentligen inte. Det har hört av sig en hel del av de större i Sverige, men vi har bestämt att det är den här vägen vi vill satsa på. Det gör det också väldigt skalbart om vi vill gå ut till fler länder i Europa.

Att på bara tre år nå 200 miljoner kronor i omsättning är ingen liten bedrift. Särskilt när man helt saknat erfarenhet av e-handelsbranschen tidigare, samtidigt som man sköter sitt bolag helt i egen regi.

Vad är hemligheten bakom den snabba tillväxten?

Annons

Jag tror att det till stor del handlar om att vi har vågat satsa fullt ut på marknadsföringen. Jag tror att man i vissa fall kanske är lite rädd att gå för hårt ut. Att vi jobbar digitalt har också gjort det väldigt lätt att följa upp och se vilka kanaler som levererar och vilka som inte gör det. När vi gjorde större tv- och radiokampanjer märkte vi till exempel att det var mycket svårare att mäta vilken effekt det gav.

"En otroligt stor marknad"

I höst väntar dessutom nya äventyr för Ozoneair. Man tar nämligen klivet utanför den nordiska marknaden och kliver in i Nederländerna och Tyskland.

Nederländerna brukar vara ett naturligt steg när man vill gå utanför Norden, då de på många sätt är lika oss i Norden vad gäller mentaliteten att ta till sig ny teknik och nya produkter. Sedan är Tyskland en otroligt stor marknad och även om det är en utmaning att ta sig in just där, så brukar man säga att om man tar sig in i Tyskland så kommer man att lyckas i hela Europa, säger Johan Lundberg.

Vad blir sen nästa steg för Ozoneair?

Vi jobbar efter tre spår. Det ena spåret är att utöka marknadsföringen och försäljningen i Sverige. Det andra är att expandera ut till fler länder. Det tredje är att plocka fram nya produkter. Och vi har fyra nya produkter som vi kommer att börja lansera mot årsskiftet. Flera av dem har betydligt större potential att slå brett. De använder en liknande teknik, men riktar in sig på andra användningsområden och är fortfarande konsumentprodukter.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!