Starbucks öppnar e-handel i Sverige: ”Enkelt beslut”

Caféjätten vill nå kunderna utanför Stockholm.

Starbucks går online med en egen e-handel i Sverige. Man slog upp de digitala portarna till webbutiken i mitten på förra veckan, efter att först ha testat vingarna hos våra grannar. Här kommer konsumenterna att hitta muggar och annan kringutrustning med företagets logotyp.

Nu berättar caféjätten varför man vill sälja även på nätet.

Annons

Vi har länge haft en hög efterfrågan på vårt sortiment av koppar och muggar, som dessutom ökar stadigt, säger Anna Hamnå, Jr. Brand Manager på Starbucks Sverige, till Ehandel.

Med en e-handel kan vi möta efterfrågan, då vi når ut till fler områden än bara de där vi har våra caféer. Det i kombination med en ökad försäljning på just detta sortiment online på den norska marknaden, gjorde att beslutet blev enkelt.

"Kommer vara centralt"

Ingen tvekan där alltså. Cafékedjan som är omåttligt populära hemma i USA har fått ett fotfäste även här i Sverige, men är långtifrån lika utbredda.

Vi har caféer belägna i Stockholm med omnejd och det är många som inte har möjlighet att ta sig till Stockholm just nu. Starbucks har en trofast följarskara och vi har äntligen möjlighet att erbjuda dem vad de efterfrågat så länge.

Men hur blir det då med det som ska finnas i kopparna, nämligen kaffet? Enligt Anna Hamnå finns det i dagsläget inga planer på att utöka e-handeln med exempelvis företagets kaffekapslar och kaffebönor.

Det är merchandise vi ser den högsta efterfrågan på och det är det som kommer att vara centralt på hemsidan. Våra kaffebönor och kapslar finns tillgängliga i välsorterade matbutiker, avslutar hon.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!