ANNONS

Stark kritik mot PostNords planer - rivalen varnar för monopol

Niklas Hydén
Och högre priser.

Postnords planer på att via dotterbolaget Strålfors köpa företaget 21 Grams – specialiserat på att hjälpa företagskunder med portooptimering, printtjänster och val av distributionslösningar – har utlöst en storm av kritik på den svenska brevmarknaden. Med Konkurrensverkets avgörande besked väntat den 1 juni, varnar Citymails vd Niklas Hydén skarpt för att affären är ”ett stort hot” mot den fria marknaden.

Han fruktar en återgång till monopolställning för Postnord, som enligt Post- och telestyrelsen (PTS) redan kontrollerar över 85 procent av intäkterna för brevutdelning.

Till syvende och sist är det slutkunden som får betala notan i form av högre portopriser och sämre service, säger Hydén till Di, och kallar förvärvet ”bortom all logik”.

ANNONS

Ironiskt nog har 21 Grams tidigare vd pekat ut just Strålfors som en av sina huvudkonkurrenter. För Citymail är 21 Grams, vars affärsmodell enligt Hydén ”bygger på att skapa alternativ” mellan distributörer, den överlägset största kunden.

Konkurrensverket har också uttryckt ”en oro” för förvärvet. Frågan har även nått Riksdagen, där Anders Karlsson (C) i en skriftlig fråga till finansminister Elisabeth Svantesson (M) varnat för risken att konkurrenter till Postnord ”på sikt upphör med sin verksamhet” om affären godkänns.

Niklas Hydén är även kritisk till att Postnord samtidigt söker statligt stöd för sin verksamhet, vilket han anser orimligt när de har råd att köpa konkurrenter. Strålfors hävdar å sin sida i sin anmälan till Konkurrensverket att köpet tvärtom kan vara ”positivt för konkurrensen” och gynna kunderna genom ”betydande synergier”.

De avböjer dock ytterligare kommentarer innan myndighetens beslut. Allt detta sker mot en bakgrund av stadigt minskande brevvolymer på den svenska marknaden, där Postnord i praktiken är den enda rikstäckande distributören.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se