E-handelsföretag sitter allt som oftast på stora mängder data, men långt ifrån alla vet hur man bäst använder sig av den för att öka sin försäljning. Det menar i alla fall gänget bakom The Foundation, som är en ny affärskonsultbyrå som speciellt riktat in sig på e-handlare.
Planen är att hjälpa e-handelsföretag att utveckla både marknadsföringen och den interna organisationen och att göra det på ett datadrivet sätt.
The Foundation, som lanserade sin verksamhet tidigare i år, är baserade i Malmö. Inom kort planerar man dock att även öppna ett Stockholmskontor.
Jag är otroligt glad att få starta denna byrå, behovet av expertkompetenser som jobbar nära kunden och skapar riktig förändring och transformation och att sedan kunskapen blir kvar i organisationen är större än någonsin. Vår resa börjar i stormiga tider, men vi tror att våra tjänster och behovet av ett nära partnerskap och samarbete är extra viktigt just nu, säger Tomas Dunard, vd och partner för The Foundation, i ett pressmeddelande.
Hur säljer man maskiner för miljoner?
I ett mejl till redaktionen berättar företaget att man redan arbetar med flera e-handelsföretag, som uppges vara verksamma inom allt från studentmössor till barnleksaker. Vi frågade på vilket sätt de riktar sig specifikt till e-handlare.
Ett av våra mål med The Foundation är att lösa utmaningen med inhousing och outsourcing och hjälpa företag att bygga digital tillväxt, och stötta dem med strategi, kunskapsförflyttning och även operativa insatser. Vi tror mycket på att sudda ut gränsen mellan kund, byrå och partner och istället fokusera på att bygga starka team. Det är inte bara e-handlare som vi jobbar med, utan digital försäljning, men tittar man på de kunder vi stöter på och jobbar med så finns bland annat utmaningar som hur de kan sälja maskiner för X antal miljoner via en e-handel. Ganska spännande projekt att lösa!
Bakom The Foundation står Media Family, som också driver bolag som Scream, Hear och The Content Family.