Startup vill stoppa returer – tar in 30 miljoner

H&M kliver in som delägare.

Ecomid, en svensk startup som säger sig ha hittat ett sätt att minska onlinereturerna inom klädbranschen, plockar in nytt kapital. I dagarna stängde bolaget en investeringsrunda på 2,75 miljoner euro, motsvarande cirka 30,8 miljoner kronor, med CapitalT och H&M Ventures som största investerare.

Med på tåget finns även affärsänglar som Anaheta Bernenberg-Consbruch, vice president på Lego Group och tidigare toppchef på Zalando, samt Madeleine Persson, före detta toppchef inom H&M.

Annons

Medan e-handelsindustrin fortsätter att växa med en otrolig hastighet leder höga returfrekvenser till ekonomiska förluster för återförsäljare och har en mycket skadlig miljöpåverkan. Vi imponerades av Ecomid:s proaktiva lösning, säger Janneke Niessen och Eva de Mol, grundarna av CapitalT i ett pressmeddelande.

En miljoner kunder

Ecomid lanserades i november 2023 och bakom företaget står Otto Nordgren, Alexander Real, Alexander Gårdenberg, Jaime Ferrando, Patrick Rengifo samt Oscar Rundqvist, som även är vd för bolaget.

Med sin lösning vill Ecomid hjälpa e-handlare i klädbranschen att minska antalet returer. Något som enligt bolaget sker med hjälp av en AI-plattform som hjälper kunderna att göra mer "informerade köp".

Idag når Ecomid dagligen över 1 miljon kunder mellan olika varumärken, men med nytt kapital i kassan planerar man nu att utöka plattformens kapacitet. Bolaget ska även öppna upp sin lösning för ett bredare utbud av varumärken.

Vårt team består av de bästa talanger jag har arbetat med inom respektive område och jag ser fram emot att fortsätta visa vad vi kan uppnå, och ta itu med komplexiteten kring returer inom modeindustrin. CapitalT och H&M Group Ventures är perfekta partners för att förstärka vårt nuvarande momentum, med återförsäljare som redan uttrycker starkt intresse för att ansluta sig till rörelsen vi skapar med vår teknologi, säger Rundqvist.

Annons