Startupbolaget ska ta branschen med storm – med hjälp av bibeln

Hudbibeln, alltså.

Startupen Skinome Project har hittat sin egen nisch inom hudvårdsbranschen. Med egen e-handel och konceptet "färsk hudvård" ska man nu ta sin plats på marknaden. Bolaget är grundat av hudforskaren och hudexperten Johanna Gillbro, som även skrivit boken "Hudbibeln". Nu uppger man att man ska bli det första hudvårdsbolaget, som har kylförvaring för produkterna efter produktion både i lager och under leverans.

Under sina mer än 15 år som forskare inom hudvårdsindustrin så såg Johanna två problem med traditionell hudvård. Dessa grundar sig på ett ”redan förutbestämt förhållningssätt” till hudvård. Detta förhållningssätt innefattar att vi har lång hållbarhet på produkterna, för att underlätta försäljning. Produkterna står exempelvis på butikshyllan, under starkt lampljus vilket leder till okontrollerad temperatur. Vi är också vana vid att ha våra produkter i badrummet (också i en okontrollerad miljö), för att inte tala om burkar med lock där vi är nere i burken och gräver med fingrarna, säger Lydia Engholm, vd på Skinome Project, till Ehandel.

Annons

Utöver den egna e-handeln kommer produkterna även att finnas hos Skincity från och med första kvartalet nästa år. En av de mest välkända återförsäljarna i branschen. Men trots detta har man alltså valt att också bedriva en egen e-handel i stället för att endast finnas till hos utvalda återförsäljare.

Den första anledningen är att det är en utmaning att utveckla och sälja hudvård på ett helt nytt sätt och ambitionen har hela tiden varit att ha full kontroll på logistiken. Från produktion, lagerhållning och till kund och att själva lära oss hur vi sätter upp denna lösning för vår färska hudvård som kräver kylförvaring. Genom att börja sälja enbart i egen webbshop så säkerställer vi att vi bibehåller denna kontroll till dess att vi har en logistiklösning som vi ser fungerar, säger Lydia Engholm och fortsätter:

Då kommer vi att utöka vår närvaro och även sälja via vissa samarbetspartners som till exempel Skincity. Skincity har till och med valt att ordna kylförvaring på sitt lager bara för våra produkter då de också tror att detta med färsk hudvård är något som kommer att växa framöver.

"Finns få mirakelkurer"

Men det finns också marknadsföringsmässiga skäl till att ha en egen butik på nätet.

Den andra anledningen är att det är viktigt för oss att ha en direktkontakt med våra kunder, vårt community, då hudhälsa är komplext och vi vill genom den egna plattformen utbilda och upplysa hudvårdskonsumenter om hur huden och hudvård fungerar samt dela med oss av den senaste forskningen, bland annat om hudfloran.

Vi tycker att detta är otroligt viktigt så att hudvårdskunderna vet vad som fungerar och vad som inte gör det – vi tycker att det är alltför mycket så kallad ”story marketing” som många i hudvårdsbranschen håller på med idag, det vill säga att man bygger en story runt en ingrediens och försöker sälja på mirakel och en dröm om att huden ska bli perfekt. Hudhälsa är komplext och det finns få mirakelkurer men med rätt kunskap kan vi på bästa sätt ta hand om vår hud och på så sätt få en bättre hudhälsa.

Det är med andra ord ingen liten satsning som ska rullas ut när man nu gör sig redo att gå live. Även om det finns en förhandsvisning av e-handeln uppe, så är det först den 3 november som försäljningen drar igång på riktigt och man får testa hur konceptet tas emot av konsumenterna.

Hur ser ambitionerna och målsättningen ut på sikt?

Annons

Vi har som ambition att först börja sälja på den svenska marknaden i egen regi under 2020 för att sedan, både på egen hand och tillsammans med vår samarbetspartner Skincity, börja sälja på andra marknader. Framför allt inom EU under 2021. Hudbibeln har getts ut på fyra ytterligare marknader under 2020 och kommer att ges ut bland annat i Storbritannien och USA i början av nästa år. Vi kommer att följa boken vad gäller vår internationella expansion, då den ligger till grund för vår hudfilosofi och produktkoncept. Boken har sålts i över 25 000 exemplar i Sverige och detta har genererat väldigt mycket intresse på den svenska marknaden för vår produktlansering, säger Lydia Engholm.

Annons