Stor ängslan för varubrist bland konsumenter: ”Är taggade”

Globalt fraktkaos bakom tidigare julhandel.

Hur medvetna är konsumenterna om eventuella varubrister i julhandeln? Det frågade sig Postnord och med hjälp av Kantar Sifo har vi nu svaret. Runt 45 procent av de runt 1000 svenska kunderna som tillfrågats tror att det kommer att vara mer brist än vanligt till följd av allt mellan elbrist, komponentbrist, containerkaos och ökad smittspridning.

Svenska konsumenter är uppdaterade på vad som händer i världen. Det är alltid bra att vara ute i god tid när man handlar julklappar och annat inför jul. Kanske har den vanan satt sig och det är därför man inte planerar att handla tidigare. Samtidigt kommer det signaler från vissa e-handlare som ser att högsäsongen redan dragit igång, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.

Annons

I åldersgruppen 30 till 49 år tror 51 procent av de svarande att varubrist är att vänta. Och totalt 75 procent tror att det är fraktkaoset som kommer att vara orsaken.

Därför handlar man tidigare

Samtidigt konstateras att runt 15 procent av svenskarna nu planerar att handla sina julklappar tidigare i år. Av dessa säger 30 procent att det är på grund av oron för varubrist, medan 39 procent vill försäkra sig om att få klapparna i tid. Och 35 procent tyckte att det blev för stressigt att handla i sista sekunden förra året.

Här ser man även en skillnad mellan kvinnor och män - 47 procent av de förstnämnda vill undvika risk för förseningar och 48 procent av de sistnämnda vill slippa fjolårets stress.

Vi på Postnord kan påverka våra egna leveranser, och vi kommer precis som vanligt att stärka upp vår organisation inför högsäsongen. Vi tar till exempel in många extra medarbetare, vi sorterar paket även på helgerna och kör extra transporter. Alla medarbetare är taggade och ser fram emot den roligaste och mest hektiska perioden på arbetsåret, säger Peter Hesslin.

LÄS ÄVEN: Svenskarna julhandlar tidigare än någonsin - "vi ser en oro"

Annons