Stora e-handelsintresset blev en succé – på väg mot 40 miljoner

"Såg en stor möjlighet att göra skillnad".

När Orcun Öcal och Daroun Nehro startade Swemed 2018 var det med målsättningen att bli Nordens största One Stop Shop inom vård, hälsa och skönhet online. Nu, tre år senare, kan man konstatera att konceptet visat sig vara riktigt lyckat.

Under 2019 omsatte nämligen bolaget 8,7 miljoner kronor, samtidigt som resultatet nästan nådde miljonen. Och förra året fullkomligen exploderade försäljningen och landade på 20 miljoner kronor, med 2 miljoner kronor på resultatraden.

Annons

Båda är entreprenöriella och kreativa och vi delar även många åsikter och har likadana värderingar när det kommer till vårt jobb. Det gör oss till en stark duo, säger Orcun Öcal och fortsätter:

Ingen av oss har medicinsk bakgrund. Man kan säga att vi hamnade i denna bransch via en rad slumpmässiga händelser. Och med vår webb- och marknadsföringsbakgrund såg vi en stor möjlighet att göra skillnad.

Dessutom har de hunnit med att starta och driva ett företag som sålde estetisk utrustning och kurser till skönhetskliniker. Det såldes dock 2017.

Vad beror tillväxten på?

Vår tillväxt beror på utökat sortiment, kontinuerligt arbete med förbättring av UI och UX och aktivt arbete med att utveckla den digitala marknadsföringen, samt organisk tillväxt.

Swemed har också hunnit med att få nya ägare. I juni i år förvärvades man av OneMed, en av de ledande distributörerna av förbrukningsmaterial och vårdrelaterade tjänster till hälso- och sjukvården i Europa. De finns i dag i elva länder och omsätter runt 7 miljarder. En affär som ger Swemed möjligheterna att växa ytterligare och komma ännu närmare det ursprungliga målet.

Med vår erfarenhet inom e-handel i kombination med OneMeds branscherfarenhet samt våra likvärdiga mål tror vi på en fortsatt stark tillväxt och ett steg närmare vår vision

Är det någon särskild typ av produkter som visat sig vara extra eftertraktade?

Annons

Vi har ett brett sortiment - runt 300 produktkategorier - och vi säljer väldigt blandat. Några av de mest populära kategorierna hos oss är hjälpmedel, mätinstrument, utrustning för diagnostik och vårdmöbler så som britsar, vagnar och arbetsstolar.

Vilken roll har pandemin spelat för bolagets framgångar?

Under mars till maj 2020 märkte vi av pandemin som mest. Det var färre beställningar från små företag och mer från statliga enheter som arbetade mot viruset. Dock har det inte påverkat vår försäljning särskilt mycket, varken upp eller ner. Mycket av det som såldes till våra kunder under den mest hektiska tiden av pandemin var skydds- och förbrukningsvaror. Det är inget vi har i vårt sortiment just nu, säger Orcun Öcal.

Och framgångarna ser ut att fortsätta precis som innan. Prognosen för 2021 är en omsättning på över 40 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 8 miljoner kronor.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!