Stora e-handlare hoppar på heta framtidstrenden – så ska du tänka

"Det är viktigt att man gör det tydligt".

Det har pratats länge om att vi i framtiden kommer att äga våra produkter i allt lägre utsträckning. Istället kommer vi att leasa, eller kanske rentav låna. Kanske ser vi starten på det nu, när flera företag börjar rulla ut abonnemangstjänster på sina varor.

Vi har sett Komplett rulla ut tjänsten Flex, där kunden till exempel kan leasa en dator till en fast månadskostnad och sedan uppgradera när den avtalade perioden löper ut. Vi har också rapporterat om Stjärnurmakarnas klock- och smyckesabonnemang som fungerar på samma vis.

Annons

Att fånga in kunder i en abonnemangstjänst kan både skapa lojala kunder och återkommande intäktsströmmar för företagen. Men vad innebär det för konsumenten? Vi hörde av oss till Konsumentverket för att få svar på den frågan. Hos myndigheten har man dock ännu inte fått några frågor från kunder gällande den nya handelstrenden.

Vi har inte fått några frågor eller hört något från konsumenter kring den här typen av tjänster ännu. Men om det är en så pass ny trend så kommer det kanske längre fram, säger Johanna Brage, som jobbar på KO:s upplysningstjänst Hallå Konsument, till Ehandel

Medan abonnemangstjänster sannerligen inte är någon ny företeelse i sig, så är det inom B2C-segmentet i retail något som först nu verkar komma på bred front. Och här finns det en del att tänka på som handlare för att skapa en framgångsrik och uppskattad kundresa.

Det är viktigt att man gör det tydligt för konsumenten vad exakt det är den hyr, vad som ingår i abonnemanget eller leasingavtalet, exakt hur lång bindningstiden är och att man har tydlig prisinformation. Alltså vilka avgifter som ingår i avtalet.

Hur ska konsumenten tänka om man nu i högre utsträckning börjar leasa kläder, accessoarer och hemelektronik med mera?

Några tips som kan vara bra att tänka på är att när man leasar så har man inte köpt varan, utan det är leasingavtalet som gäller. Här kan det vara bra att undersöka villkoren och är det något som är oklart i dem så bör man kontakta företaget och fråga, säger Johanna Brage och avslutar:

Dessutom är det att viktigt försäkra sig om vem man ingår avtalet med och att det finns kontaktuppgifter till den som är avtalspart. En annan bit är att se över ansvarsfördelningen. Om något till exempel händer med produkten och går sönder, vem har ansvar för vad då.

LÄS ÄVEN: Klockren tjänst ska revolutionera 100-åriga kedjan: "Vi ser ljuset"

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!