Storbritannien lockar de nordiska nätkonsumenterna

PostNord har släppt sin rapport E-handeln i Norden 2015. Den visar inte oväntat att e-handeln växer i hela regionen. Bäst på att e-handla är norska konsumenter och utanför Norden är favoritlandet Storbritannien.

E-handeln ska växa med ungefär 15 procent i Norden per år. En siffra som är mycket lik den vi har i Sverige runt 16 procent.

Under 2014 uppskattar man att det e-handlades varor i Norden för 141 miljarder kronor. Per capita handlar konsumenter i Norge mest varor på nätet. I genomsnitt för 9 465 kronor per år. Sverige är en bit efter med 7 680 kronor följt av Danmark och Finland, med 7 033 respektive 5 438 kronor.

Annons

Norge leder alltså nätshoppingen med bred marginal och Finland är en bra bit efter. Norrmän är även de som handlar mest ifrån utlandet av de nordiska länderna. Utöver länder som Tyskland, USA, Storbritannien och Kina så vänder sig våra grannländer gärna till Sverige för lite nätshopping. Storbritannien är dock allas favorit, även svenska nätkonsumenters.

- Norge är helt klart svenska webbutikers viktigaste exportmarknad och potentialen är stor för att öka denna export. Som regel är utbudet bredare i svenska nätbutiker jämfört med norska och dessutom är priserna ofta lägre. Norrmännen har ofta erfarenhet av att handla från fysiska butiker i Sverige, vilket gör att kunskapen om svenska butiker generellt är hög. Detta bör vi kunna dra ännu mer nytta av i Sverige, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Det är inte heller ovanligt att svenska e-handlare börjar sin internationella satsning med att etablera sig i Norge. Nyligen har vi skrivit om Partykungen och CareOfCarl som båda satsar på Norge som andra land.

Finland är alltså på andra sidan av skalan och ganska dåliga på att e-handla jämfört med resten av Norden. Anledningen sägs bland annat vara ett begränsat inhemskt utbud. Finnar likt norrmän gillar dock att e-handla ifrån Sverige. En stor del av den utländska konsumtionen i Finlands sägs komma ifrån svenska nätbutiker.

- Rapporten visar att svensk detaljhandel har kommit längre i digitaliseringen än våra grannländer, svenska företag är generellt betydligt bättre på att få ihop de fysiska och digitala butikerna än vad man är i övriga Norden. Vi svenskar handlar också gärna från inhemska webbutiker samtidigt som svenska webbutiker är populära även bland övriga nordbor, säger Arne Andersson.

Annons