ANNONS

Succé på Söder – nu intar robotarmén en ny stadsdel

Opererar på autonominivå 4
"Som att koka en kopp te".

Efter en lyckad lansering på Södermalm rullar de självkörande robotarna nu vidare. Foodora och Starship Technologies expanderar sin flotta och från och med idag kan ytterligare 13 000 hushåll i Solna få sina varor levererade av en rosa, sexhjulig robot.

ANNONS

Det var i mars som Foodora, i ett uppmärksammat samarbete med Starship Technologies, lanserade Sveriges första autonoma matleveranser på Södermalm i Stockholm. Tre månader senare står det klart att pilotprojektet varit en framgång. Nu tas nästa steg i den teknologiska satsningen när tjänsten expanderar norr om stan.

LÄS ÄVEN: Rullar in i den svenska e-handeln: "Nu sker det på riktigt"

Inledningsvis kommer fem robotar att rulla ut från Foodora Market i Solna för att erbjuda invånarna ett snabbt och hållbart leveransalternativ. Expansionen är en del av Foodoras större vision om att skapa smartare och grönare logistik i tätbefolkade städer.

Vi är glada att kunna erbjuda vår robotleveranstjänst till fler områden. Solna är en dynamisk stadsdel och passar perfekt för den här typen av innovation, säger Daniel Gustafsson Raba, logistikchef på Foodora, i en kommentar.

Målet är enligt Raba att förenkla vardagen för kunderna samtidigt som man minskar utsläpp och avlastar trafiken.

Global expertis bakom tekniken

Robotarna utvecklas och drivs av Starship Technologies, en global ledare inom autonoma leveranser med över åtta miljoner genomförda leveranser världen över. Företagets medgrundare och vd, Ahti Heinla, ser en ljus framtid i Sverige.

Jag är säker på att invånarna i Solna kommer att uppskatta våra robotar lika mycket som i andra delar av världen, där familjer ger dem namn och barn vinkar till dem. Vi visar att smart och hållbar leverans också kan vara rolig och vänlig, säger Ahti Heinla.

För kunden fungerar beställningen nästan som vanligt. Via Foodora-appen väljer man varor från Foodora Market i Solna och kryssar i "robotleverans" i kassan. En notis skickas sedan ut när roboten närmar sig dörren.

Robotarna är utrustade med avancerade sensorer och kameror för att navigera säkert på trottoarer och undvika hinder. De kör på autonominivå 4, vilket innebär att de är helt självkörande men övervakas av människor som kan gripa in vid behov. Enligt Starship förbrukar en genomsnittlig leverans lika lite energi som att koka en kopp te, och de batteridrivna fordonen har hittills sparat över 500 ton koldioxidutsläpp i Europa jämfört med om kunderna hade tagit bilen till butiken.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se