Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Succébolaget bygger för att bli störst i världen: "Är lite skitnödig"

Viktor Garmiani, vd, har grundat Candles Scandinavia tillsammans med Nina Garmiani
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Medgrundaren och vd:n avslöjar framgångsreceptet bakom heta Candles.

ANNONS

Succébolaget Candles Scandinavia håller lågan vid liv. Faktum är att den rentav brinner klarare än någonsin. Bolaget krossade nämligen den egna tillväxtprognosen med råge. Nettoomsättningen rusade från 17,8 till 41,8 miljoner kronor under första kvartalet, som sträcker sig mellan maj och juli.

Man lyckades även vända till lönsamhet och en EBIDTA-marginal på 5 procent, att jämföra med förra årets -26 procent. Vi tog en pratstund med medgrundaren och vd:n, Viktor Garmiani som berättar om bolagets enorma framfart just nu.

Det är väldigt mycket interna projekt som har gått vägen och enligt plan. Vi har alltid haft en större efterfrågan än vad vi kan tillmötesgå. Så vi har aldrig haft några problem på marknaden. Vi har i grund och botten en unik produkt och en svårkopierad produktionsprocess, som gör att vi har den här positionen. Samtidigt har effektiviseringar, uppgraderingar och våra investeringar slagit rätt och gjort att vi kunnat tacka ja till ett större antal order och tillverka mer, säger Viktor Garmiani till Ehandel.

Bolaget har investerat stora resurser i sin produktionslina och att utöka organisationen för att få upp produktionskapaciteten och det är alltså det som nu återspeglas i siffrorna. Men trots det har man fortfarande inte möjligheten att möta den efterfrågan som finns där ute. Kanske inte ens när den nya fabriken är klar under nästa år.

Inte på långa vägar. Vi tackar nej till kunder dagligen fortfarande, så vi är inte på långa vägar där vi kan tillmötesgå efterfrågan. Vi kommer nog inte någonsin att nå dit. Men tittar vi på förra året, när vi uppgraderade vår produktionslina, så stod vi planerat still under perioder om tre veckor här, två veckor här och fem dagar där för att kunna genomföra uppgraderingen. Nu kan vi ta emot fler.

"Ibland blir jag lite oroad"

Samtidigt som Candles Scandinavia flugit fram har bolaget uppmärksammats vid ett flertal tillfällen för sin framgångsresa. Viktor själv säger också att han nu blivit bättre på att ta in vad man faktiskt skapar.

Ja, jag tycker att jag har blivit bättre på att njuta av resan och ta lite helikopterperspektivet emellanåt. Jag brukar säga till kollegorna att prioritera handlar inte om att göra samma sak, fast i en annan ordning. Det handlar om att det är något man inte gör. Vi har alltid fler intressanta projekt och kunder än vad vi hinner med. Då gäller det att prioritera vad man gör och inte gör. Att göra sitt bästa och sen avsluta och gå hem för dagen.

Man ska inte jobba ihjäl sig. Ibland blir jag lite oroad, för det är så kul, spännande och händer så mycket positivt. Så man kan lätt fångas upp av det hela och jobba för mycket. Men jag tycker att jag kan njuta mer av resan nu och fokus är också på att alla kollegor ska få njuta av resan med.

Ni överträffade er egen prognos med råge, har ni höjt målsättningen nu för var ni ska vara om säg två till tre år?

Nej, det har vi inte gjort. Vi har en strategiplan som vi jobbar enligt. Vi springer så fort vi kan med målsättningen att växa minst 30 procent per år. Med betoning på minst. Sen är det svårt att sätta budgetar och prognoser när man har den här snabba tillväxten. Vi kör på allt vad vi klarar av och ser till att hålla kvaliteten, inte slarva bort marginalerna eller göra någon kund missnöjd. Då har vi vuxit för snabbt.

Händer det att du drar i bromsen ibland och säger att "nu går det för fort"?

Det gör det definitivt. Det är otroligt viktigt att vi inte låter tillväxten gå ut över vår kvalitet, särskilt när vår produktion är väldigt svår. Så jag drar definitivt i bromsen och säger att det här är nivån. Det viktigaste är att personalen mår bra, att kvaliteten är bra och att vi inte jobbar sönder några maskiner.

För att vara entreprenör är jag också en trygghetsjunkie. Det har blivit nästan ett internskämt. Jag är lite skitnödig och rädd av mig, så jag säger stopp hela tiden. Vi vill inte få missnöjda kunder eller bränna ut någon personal, vilket blir en naturlig risk om det går för snabbt.

Ska bli störst i världen

Just arbetet för att säkerställa personalens välmående lyfter han fram som extra viktigt för bolagets både nuvarande och vidare framgång. Man har nyligen anställt en ny HR- och ESG-chef och diskuterar frågan på varje styrelsemöte.

Personalnöjdhet och välmåendet är en jätteviktig parameter. Vi tittar hela tiden på andra branscher och kollegor och ser vad vi kan lära oss av dem. På vår stämma på måndag kommer vi också att välja in en ny styrelseledamot i Tina Thörner, som är bra på de här frågorna. Det här är något vi jobbar med systematiskt hela tiden.

Vi ska bygga världens största tillverkare av naturliga dofter för hemmet. Något som kommer att växa är personalstyrkan och organisationen. Vi kommer även att titta på förvärv nu. Organisationen kommer att växa i många år framåt och vår viktigaste tillgång är teamet, personalen.

En annan anledning bakom engagemanget för personalen är att man sett att bra och välmående medarbetare lett till positiva siffror. Samtidigt har pendeln svängt åt andra hållet, när bilden varit en annan.

Under de 14 år vi har drivit bolaget har vi haft både bra och tunga perioder. Jag brukar titta på vad det berodde på att det gick bra respektive mindre bra. Då ser vi att när vi haft bra medarbetare och bra stämning har det gått riktigt bra. Har vi haft mindre bra stämning har det synts direkt i utfallet av siffrorna. Personalen är en tydligt lysande punkt. Internarbetet pågår hela tiden för att se till att vi har en bra kultur och att medarbetarna är nöjda.

Hur gör man det?

Vi ser bland annat till att ha bra processer och att medarbetarna har de verktyg de behöver i vardagen. Ibland kan man bli frustrerad över att vissa moment är onödigt manuella. Då ser vi över vårt affärssystem för att det ska bli smidigare. Att inköp har bra underlag och inte behöver lägga till massor av manuella moment. Då köper vi tjänsten som utvecklar automation för dessa i vårt system, så att hon som jobbar på inköp kan känna att "fyfan vad skönt att jag nu slipper det" och inte tycker att jobbet är tråkigt.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!