Summering av dag ett på Nordic E-commerce Summit

Dagen börjar med att moderatorn Sarah Wittbom inleder Nordic E-commerce Summit (NES). Hon har Fredrik Lennström från Ginza som side-kick. Han sitter i soffan och vidarebefordrar, till föreläsarna, de frågor som kan skickas till nes@wipcore.se under dagen. Fredrik ställer även egna följdfrågor till vissa föreläsare efter deras tal.

En av de bättre frågorna under dagen, av Fredrik, är när han frågar Lars från Posten varför de har så dyr frakt jämfört med resten av Europa. Posten förklarar det bekvämt med att andra aktörer agerar på större marknader och kan därför bättre sänka sina kostnader.

Annons

Efter att Sarah och Fredrik inlett det hela så kommer Mikael Jacobsson ifrån wipcore upp på scen och drar igång första föreläsningssessionen för dagen. Magnus Fredin från Klarna är näste man till rakning och sedan Lars Iversen.

Dagens överraskning...

De första föreläsningarna gick främst igenom statistik ifrån lite olika håll. Till exempel Posten kom precis ut idag med sin nya statistik över distanshandeln. En avvikelse ifrån detta var förstås Alfred Lin ifrån Zappos.com som Sebastian på Klarna hade lyckats få dit.

Kan det kanske vara Alfred Lins koppling till Sequioa Capital som gjorde att han dök upp på Klarnas event, förmodligen. Alfreds föredrag var dock ett av de bättre idag. Han berättade hur de jobbade på de olika företagen han varit involverad i och hur ett företag helst ska ha ett övergripande mål bortsett ifrån att bara tjänar pengar, en sorts filosofi. Ena stunden trodde jag att det var någon sektliknande arbetsplats han pratade om men han tonade ner det lite efterhand. Dock verkade deras arbetssätt inte vara för alla.

Internationalisering är ordet på allas läppar

Ett annat minnesvärt om än kort föredrag var ifrån vår kära bloggkompis Anders Lorenzen Andersen som berättade om Coolstuffs lansering i Danmark. De hade även en expertpanel som fick en del frågor och Anders var med i denna. Låt oss säga så att han inte riktigt höll med alla i panelen men vann ändå resonemangen utan problem.

Mycket säljsnack blev det

Relevant Traffic fortsatte dagen med att prata om internetmarknadsföring, men det var svårt att hänga med i föreläsningen pga. att den var ganska invecklad. Apsis följde efter och verkade ha som mission (av förklarliga skäl) att sälja på oss alla nyhetsbrev som framtidens marknadsföring. Intressanta siffror men lite mycket säljsnack.

Annons

Translations.com hade en mer ärlig approach. De förklarade att deras översättningstjänster är väldigt dyra och omfattande men att om man ska översätta så måste man göra det rätt och de visste hur.

Bryan Eisenberg

Sen till sist hadde vi givetvis Bryan Eisenberg. Lite hypead måste jag säga men han var en duktig föreläsare och allt han sa var givetvis vettigt. Inget direkt magiskt dock. Men en mycket bra föreläsning även om det var sjukt många slides. Vi fick dock leka med en iPad under tiden så vi kan ha missat en del av vad han sa. Ehandel.se ser dock riktigt bra ut på en iPad, bara så ni vet.

Kolla in livebloggen för mer information och bilder.

Annons