Search
Close this search box.
ANNONS

Summering av dag två på Nordic E-commerce Summit

Summering av dag två på Nordic E-commerce Summit
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Dagen inleds av Fredrik och Sarah precis som dagen innan. De visar sedan en film om sociala medier. Frågan som ställs är om du fortfarande tror att Sociala Medier är en modefluga. Uppenbarligen är det inte bara en fluga utan något som är här för att stanna.

Sociala medier och interaktion är väldigt 2010

Första sessionen är en liten intervju med Ulrika från Good Old. De diskuterar sociala medier i stort och Ulrika tipsar alla att ge upp att försöka kontrollera sitt varumärke på nätet. Det går helt enkelt inte utan det enda du kan göra är att vara alert och bemöta kritik på ett smart sätt.

Håkan Thyr från Bazaarvoice går sedan upp på scen och berättar om hur viktigt det är med kommentarer, användarbetyg och att låta kunderna kommunicera med varandra. Bazaarvoice tillhandahåller givetvis dessa tjänster men har även fått ihop ett samarbete med Google gällande produktbetyg. Något som skall visas tillsammans med adwords om vi förstod det rätt.

Nya sätt att hantera returexemplar?

Tradera kommer sedan upp och börjar lite oväntat prata om auktioner . Diskussionen går dock sedan in på att ha en butik hos Tradera för att sälja t.ex. överlager eller returex. Några exempel som tas upp är Lindex och SJ. Lindex lägger tydligen ut sina returex på Tradera och SJ slänger upp en del biljetter för budgivning.

Efter Tradera så är det Keybrokers tur. Mycket sälj och de går mest igenom Google-annonsering och hur de har de rätta verktygen för det.

Mumintroll på nätet

Sedan kommer en liten guldklimp i form av Muminmuggar.se upp på sen. De två unga grabbarna bakom blir intervjuade om hur det är att driva nätbutik samtidigt som man går i skolan. De berättar lite om de misstag de gjort och hur de byggt sin sajt på wordpress. Det man minns bäst från Intervjun är dock hur de berättar om hur viktigt det är att beskriva personen bakom sina muggar och inte själva muggens fysiska attribut.

Är det egentligen osäkert att e-handla?

Nästa föredrag är från Verisign. Respresentanterna Roberta och Christoffer är ganska osynkade i sitt framträdande och det är lite svårt att följa. Det är mycket sälj och lite substans. De målar upp en hotbild på nätet med nätfiske, DDoS-attacker och hur deras produkter kan lösa detta för dig som ehandlare.

Jörgen vill ha fri frakt på nätet

Jörgen från Designonline är näste man till rakning. Han berättar om en otrevlig händelse för deras företag. En dag så dimper ett brev ner i deras brevlåda. Det är ifrån en advokat som meddelar att de inkräktar i någons mönsterskydd i Europa. Det handlar mestadels om att de döpt en viss produkt till "You und Me" vilket någon annan har skyddat. Han fortsätter och berätta om vad denna händelse gjorde för deras business. Hur de fick skriva om avtal så leverantörerna tog sin del av ansvaret och alla regelverk de plötsligt upptäckte när de började gräva i saken. Han avslutar med en brasklapp om att det en dag också händer er. Det gäller bara att vara redo och ha en plan för det.

Jörgen förespråkar även att erbjuda fri frakt och att logistikföretagen borde stå för halva kostnaden och e-handlarna för den andra.

Spelet har ändrats sedan 1900-talet

Kjetil Manheim kommer sedan upp på scen. Han är ifrån företaget Mediafront och berättar lite om hur man skapar nya kunder i dagens värld. Han trycker på att spelreglerna har ändrats sedan 1900-talet och att du idag måste ta till andra metoder för att skapa kunder och att sälja. Han nämner muminmuggar som ett bra exempel där man skapar en bakgrund och historia till produkten. Du ska få folk att prata om det du säljer. Slutklämmen är att du måste engagera dina kunder och ett exempel på det är olika sorters kampanjer.

Kör du tv-reklam? Kör den även på nätet då!

Företaget Animero är först på scen efter lunchen. Mikael Fogelqvist berättar om rörlig bild och hur det är viktigt för ehandeln idag. Han ber dem som kör TV-reklam att även använda den på Internet. Det är dumt att inte utnyttja dyr TV-reklam i ett mycket billigare medie. Mikael avslutar med att rörlig bild kan vara livsviktigt för de produkter med funktioner som helt enkelt inte går att visa med en eller flera statiska bilder.

YouTube som trafikkanal

Anna och Anders från Google går sedan upp och börjar prata om YouTube. De uppmanar alla till att använda YouTube. Antingen en egen kanal, en enkel användarkanal för att lägga upp bilder eller helt enkelt sno andras videor och lägga in dom på din ehandelssida. Det fanns även ett tredje alternativ och det var en uppgraderad kanal med avancerade interaktiva funktioner. När föredraget var slut så fick de dock frågan vad en sådan kanaln kostade. Det gick på nätta 600 000kr men då fick du också lite reklam.


Såhär arga kan dina kunder bli om du använder epost-kanalen fel. Analogi från verkligheten.

Länge leve e-postreklamen

Robert Kimber försöker sedan att återuppliva eposten som markandsföringsmedie. Han gör ett bättre försök än Apsis dagen innan. Dock skyller han på oss ehandlare om epost-kanalen skulle bli passé och dö ut. Vi måste helt enkelt ta bättre hand om den. Inte forcera ut nyhetsbrev varje vecka om vi inte har något att säga och låta kunder själva välja vad de vill ha information om i sina brev. Han nämner Apple som ett bra exempel. De skickar tydligen ut uppföljnings-epost då du köpt en dator. Först kommer ett brev med lite tips om hur du använder datorn du köpt. Någon dag senare så kommer ännu ett men detta med tips på tillbehör som du vid detta laget förmodligen kommit på att du behöver. Robert lovar att epostmarknadsföring kan vara roligt om det görs rätt.

Vad har Adobe med e-handel att göra?

Sheila Dahlgren från Adobe berättar om Adobe Scene7. Vi får aldrig riktigt veta hur verktyget ser ut eller hur det används. Det som Sheila visar är vad man kan skapa med det. Hon visar upp Nike och Converse hemsidor som har riktigt fina och välputsade sidor där du kan skräddarsy dina skor. Du kan även se andra kunders skor som de skapat på sidan och beställa dem. Allt som allt verkar man kunna göra riktigt häftiga saker med Scene7. Frågan är vem som har råd att producera dessa superinteraktiva sidor.

Sälj med mobilen och mobila applikationer

Bokus med iPhone-utvecklare på scen. De berättar om arbetet med Bokus iPhone-applikation. vad man ska tänka på är att inte föra över sin hemsida som app. Man måste strömlinjeforma och välja ut det viktigaste. Helst ska man skapa en upplevelse för användaren. Betalningen är lite av en känslig punkt och ska utföras i appen och på ett sätt som kunden är van vid. Det tog bara 2 månader att utveckla deras iPhone-app och det gick tydligen riktigt smärtfritt.
Efter det att Bokus gått av scenen så stannar utvecklaren från företaget Monterosa kvar på scen. Han berättar lite om det tekniska bakom att skapa en app. Det som trycks mest på är att man måste hålla liv i appen när den är färdig. Ett tips han ger är att använda push-notifications (popup-meddelanden) på iPhonen för att dra användaren tillbaka till appen. Ett exempel kan vara leveransmeddelanden via push-notifications.

Profit is not a dirty word

Nu var det dags för den borttappade föreläsningen. Jon Kamaluddin från Asos går upp på scenen. Han berättar om hur deras "Online Fashion Store" har växt till vad det är idag och vad de lärt sig på vägen. Han nämner en hemsk händelse där en explosion förstörde hela deras lager. Som tur var hade de en försäkring som betalade ut snabbt och därmed klarade de sig ifrån en katastrof. Han berättar också om hur det är att växa mycket snabbt som ehandlare. Att du i vissa stadier måste ta svåra beslut. Samarbetspartners som gjort dig till den du är kan du behöva göra dig av med för att fortsätta växa.

Publiken blir fångade av en stormvind

Sist men absolut inte minst och framförallt inte någon sömnmedicin på scen. Göran Adlén keynote speaker.

Göran Adlén tar scenen med storm. Jag som livebloggade höll på att få en hjärtattack av hastigheten. Efter en stunds flackande mellan olika ämnen, roliga filmer och galna bilder så börjar föredraget att fokuseras mer och mer. Adlén nämner lågkonjunkturen och hur den nästa gång kommer drabba oss ehandlare då vi då är en mer mogen bransch. Han går vidare för att ge tips på hur vi blir bättre på att sälja. Vad som krävs för att bli bäst år 2010. Det är upplevelser vi måste sälja, inte produkter. Du måste engagera dina kunder. Skapa en relation till dem. Du behöver inte låtsas vara deras vän men du måste leverera extremservice. Något utöver det vanliga. Utan detta så är du körd i framtidens ehandelssverige.

Det lilla lilla extra du kan göra för dina kunder är inte bara för överlevand utan det är lönsamt också påpekar Adlén. Det lilla extra skapar buzz om dig och dina produkter. Göran nämner att han köpt en våg som trådlöst är uppkopplad till Internet och direkt kan publicera din vikt på diverse nätforum. Denna våg twittrade han och skapade flera köp för tillverkaren. Han agerade helt enkelt försäljare av vågar. Detta är vad du måste göra. Skapa säljare av dina produkter. Antingen via extremservice, upplevelser utöver det vanliga eller helt enkelt något oväntat. Ge kunden något den inte förväntar sig så skapar du kanske en lite nätförsäljare av din produkt.

Det räcker inte att bara ge bra kundservice längre. Du måste gå ett steg längre. Adlén påpekar även att du inte ska vara rädd för att bli bäst.

Göran var sista talare på detta års Nordic E-commerce Summit. Sarah Wittbom uppmanar alla ehandlare att kontakta dem för de vill se fler riktiga ehandlare på scen nästa år.

Dela artikeln: