Superhögt tryck på e-handeln – nu tvingas man införa treskift

“En markant försäljningsökning via företagets e-handel”.

E-handeln går varm hos hemmafixarkedjan Jula. Vi har tidigare rapporterat att många nu väljer att fixa och dona i hemmet i spåren av coronapandemin och förstås Folhälsomyndighetens rekommendationer. Vilket i sin tur gett en rejäl boost till de företag som säljer produkter till hemmet och trädgården.

Jula rapporterar att det är riktigt högt tryck på deras centrallager i Skara just nu. För att kunna hantera trycket från bland annat e-handeln så inför man ett extra arbetsskift på lagret.

Annons

Vi är givetvis mycket glada över att kunderna väljer att handla hos oss på Jula. Samtidigt är vi ödmjuka inför den svåra situation som coronapandemin för med sig. Vi jobbar hårt varje dag med att hantera detta, och samtidigt fokusera på vårt erbjudande, och hur vi i denna situation fortsatt kan möta kunden på bästa möjliga sätt, säger Joachim Frykberg, vd på Jula, i ett pressutskick.

Företaget slog försäljningsrekord i april och sedan den tredje maj så kör man alltså ett extra skift på lagret. Ett skift som även krävt nyrekryteringar.

Under de senaste veckorna har en markant försäljningsökning via företagets e-handel och i varuhusen gjort att det nu finns behov av att gå upp till ytterligare ett skift under fem dagar i veckan, meddelar företaget.

Det är det totala flödet av varor som ökat, både produkter som ska lastas in i lagret, plockas och packas om för att sedan skickas ut till Julas 102 butiker i Sverige, Norge och Polen samt till de kunder som beställer sina varor via nätet.

Jula räknar med att behöva köra treskift fram till sommaren. Det kunderna handlar mest just nu ska vara gräsklippare, grillar, utemöbler och cyklar.

Det är alltid oerhört glädjande att vi kan rekrytera flera människor till vår verksamhet. Redan nu ser vi att det kan finnas behov att förstärka skiftet ytterligare med några personer, säger Lennart Karlsson, logistikchef på Jula.

Annons