Surfandet efter julklappar ökade med 127 procent

Telia rapporterar idag att tomten bytte släde mot surf under julhandeln. De har analyserat internettrafiken mellan den 21 november och den 18 december, dvs vecka 46 till vecka 50. Under denna period har besöken till svenska e-handlare ökat med 127 procent. En extra stark trafikökning såg kategorin leksaker, som enligt Telia tredubblades under dessa fyra veckor.

Butikskategorierna som ökade mest var följande:

Annons
  1. Leksaker (+294%)
  2. Elektronik (+174%)
  3. Böcker (+163%)
  4. Smycken (+120%)
  5. Mode (+92%)

Detta reflekterar givetvis inte exakt vad som fanns i folks paket, enligt Posten var t.ex. den populäraste julklappen böcker, men det borde ge en bra fingervisning över vad folk var ute efter. Trafiken som Telia analyserat är både ifrån deras mobila och fasta nät. Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på Telia Bredbandstjänster, antyder att smarta mobiler och surfplattor bidragit till denna trafikökning till oss e-handlare:

– Läsplattor och smartphones inträde i våra liv har förändrat vårt beteende, även hur vi förbereder oss inför jul. När vi är uppkopplade överallt och hela tiden är julklappsköp på nätet lika naturligt som att köpa julgran, säger Kent.

Han tillägger också att trafiken till Facebook och Twitter även den nästan fördubblats under perioden. För att få se lite grafer ifrån Telias undersökning klickar ni här (.pdf).

Källa: telia

Relaterade nyheter:
Nästan 3 miljoner svenskar har E-julhandlat i år

Annons