Surfplattan vinner över den smarta mobilen

Företaget Adobe har genomfört en undersökning som tittat på 16 miljarder besök till över 150 olika e-handlare i USA. Slutsatsen de dragit utifrån denna undersökning är att besökare med en surfplatta är e-handlarens bästa vän.

De som surfade in med en platta istället för en smartphone spenderade i snitt 54 procent mer per köp. De med en surfplatta spenderade även 21 procent mer än de kunder som använde en vanlig dator.

Annons

– Från Adobes sida har vi länge uppmärksammat att e-handelssajter bör anpassa sina butiker till mobila användare. Vår undersökning visar att surfplattor har blivit en mycket viktig försäljningskanal som kräver särskild uppmärksamhet och engagemang. Den visar också på betydelsen av att anpassa sin marknadsstrategi till kunder med surfplattor för att undvika risken för att ge dålig service till en kundkategori som är mycket lönsam och som växer snabbt, säger Brad Rencher, chef för Adobes verksamhet inom Digital Marketing.

Med snabb tillväxt lutar han sig emot deras rapport och hur trafiken ifrån surfplattor ökat ifrån en till fyra procent på bara 12 månader.

Undersökningen visar även att användare av surfplattor nästan är lika sannolika som datoranvändare att handla något vid ett besök, konverteringen är ungefär lika stor. När de väl handlar något är det även för mer pengar än vad en datoranvändare skulle köpa för. Adobe har sina teorier kring varför det ser ut såhär en bit ner.


Konvertering och Genomsnittsorder på olika enheter

Det är inte bara Adobe som säger att surfplattor är bättre än mobiler när det kommer till konvertering och e-handel. Analysföretaget Forrester meddelade förra året att de som handlat en fysiska vara med sin surfplatta var 47 procent jämfört med mobilen där endast 13 procent inhandlat en fysisk vara.

Adobes rapport försöker dock förklara varför plattorna är bättre för e-handlarna. Deras undersökning visar att det som har en surfplatta oftast tjänar mer än "normala" nätshoppare. Det visar sig även att surfplattorna står för en större andel av publiken under veckosluten (helger), då det finns mer tid för att shoppa enligt Adobe.

Vi vet inte om Adobe, med denna undersökning, försöker sälja in något nytt verktyg för att optimera sajter för surfplattor. Det bästa med plattorna är det faktum att man inte behöver en speciell sajt som t.ex. på en mobil. Det man behöver göra är att se till att ens vanliga e-butik fungerar bra även på surfplattor. Först när plattorna tar en betydande del av besöksmängden är det kanske dags att införa speciella funktioner för surfplattor. Vi drömde lite om touch-funktioner i en tidigare nyhet.

Ni finner hela Adobes rapport här (.pdf). Vill ni veta vår ståndpunkt kring mobiler och surfplattor rekommenderar vi följande artikel: Är surfplattor bättre än mobiler för oss E-handlare.

Annons

Annons