Svensk B2B-jätte storvarslar på lagret – 250 tjänster berörs

"Utsikterna framåt är osäkra".

Coronakrisen har fört med sig en kraftigt minskad efterfrågan inom restaurang- och besöksnäringen. Nu meddelar livsmedelsjätten och B2B-aktören Martin & Servera, som främst säljer till restauranger, att de varslar 250 personer på totalt fyra lager. I Umeå försvinner 30 tjänster, i Enköping 45 tjänster, i Norrköping 97 tjänster och i Halmstad 78 tjänster. Samtliga berörda tjänster är inom lager och produktion.

Coronasituationen har drabbat restaurangbranschen och dess leverantörer hårt. Vikande försäljningsvolymer gör att vi tvingas ta en del svåra beslut som handlar om att säkra företagets framtid – och att trygga så många jobb som möjligt, säger Stefan Bergström Hedmark, vd för Martin & Servera Logistik, i ett pressmeddelande.

Annons

"Påverkar inte vår förmåga att hantera försäljningen"

Företaget har redan tagit till korttidspermitteringar för att spara pengar i krisen. Nu förbereder man sig för tiden som kommer efter permitteringarna, då man räknar med att det dröjer till efterfrågan återgår till det normala. Enligt bolaget är det inte så sannolikt att stödet för korttidspermitteringar kommer att finnas kvar efter årsskiftet.

Martin & Servera understryker dock att antalet uppsägningar inte behöver bli lika många som antalet varslade.

Utsikterna framåt är osäkra och varslet skapar beredskap om vi får en mer långvarig situation med lägre volymer. Våra kunder kommer fortsatt att kunna vara trygga med god service och säkra leveranser från Martin & Servera Gruppens bolag. De kostnadsbesparingar vi genomför påverkar inte vår förmåga att hantera försäljningen i bolagen och förändrar inte Martin & Servera Gruppens ambition om att vara bästa möjliga partner till våra kunder, säger Liv Forhaug, koncernchef för Martin & Servera Gruppen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!