Svensk Digital Handel ryker – moderskeppet tar över

"Den digitala och fysiska handeln lever i symbios".

Det digitala och fysiska flyter allt mer samman och bildar en svårdefinierad helhet. Den så kallade verkligheten är både och idag.

Allt fler talar om "fygitala upplevelser", inte minst i handeln, med exempelvis digitala skärmar och checkouts i fysiska butiker. Samtidigt ser vi hur en del e-handlare satsar på showrooms där kunder möter inspirerande fysiska miljöer, för att sedan kunna app-handla hem favoritvarorna.

Annons

"Naturligt steg"

Svensk Handel (SH) vill nu ta tydliga och stora fygitala kliv – och integrerar därför till fullo dotterbolaget Svensk Digital Handel (SDH) i moderbolaget. Syftet är att bättre spegla och bli en tydligare röst för hela branschen, heter det i ett pressutskick.

SDH är sedan tidigare redan en del av SH, men nu försvinner också SDH som varumärke.

I tider där den digitala och fysiska handeln lever i symbios är samgåendet ett naturligt steg. Förändringen ger oss muskler att ta oss an handelns framtida utmaningar. När vi talar med en enad röst blir vi kraftfullare och kan göra större avtryck till fördel för hela branschen, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen.

Fortsätter satsa på e-handelskonferens

SH betonar dock att man ska fortsätta att satsa stort på forum och konferenser såsom D-Congress, som anordnas i Göteborg varje höst. SDH:s mångåriga satsning på logistik – som lett fram till en branschöverenskommelse för fossilfria leveranser – ska också vidareutvecklas, framgår det.

Per Ljungberg får ny topproll

Per Ljungberg, fram tills i dag vd på Svensk Digital Handel, får samtidigt rollen som Chief Innovation Officer, CIO, på SH. Han ska dock fortsatt att ha ansvar för D-Congress.

Samgåendet skapar rätt förutsättningar att utveckla hela communityn kring D-Congress. Vi ska fortsätta att satsa nya mötesplatser där handelns aktörer kan inspireras, utveckla affärer och samarbeten som bidrar till att framtidssäkra handeln i Sverige, kommenterar Per Ljungberg.

Annons