Tre vänner från Uppsala, Sulejman Culum, Ahmed Jumma och Noel Orha, lanserade i början av året e-handelsföretaget Arganoft.se. Företaget säljer handgjorda hår- och kroppsvårdsprodukter från Marocko, men affärsidén grundar sig på viljan att stötta ett kooperativ i Marocko där ett 60-tal kvinnor arbetar.
För miljön och kvinnornas skull på kooperativet som tillverkar våra produkter har vi valt att lägga hela produktionen, från argankärnan till färdigförpackad produkt, i Marocko. Detta har inte lika positiv effekt på våra marginaler men det tar vi gärna för att hjälpa kvinnorna som försörjer sig själva och sina familjer genom att arbeta på kooperativet, säger Sulejman Culum, vd och medgrundare, till Ehandel.
Samtidigt är vi också noga med att inte har några onödiga transporter mellan olika länder och fabriker i olika produktionsled. Vi har valt att utvecklas hand i hand med kooperativet och miljön och inte på bekostnad av dem.
Nätbutiken har endast funnits i drygt tre månader men har redan känt av att efterfrågan har varit större än förväntat.
Det har helt klart gått över förväntan. Vi räknade med minst sex månaders varumärkesuppbyggnad innan allmänheten någorlunda skulle få upp ögonen för oss och våra produkter. Mycket tack vare en aggressiv marknadsföringskampanj i olika kanaler, men även tack vare kvalitén på våra produkter och det sociala ansvaret vi tar. Ordet har spritt sig som en löpeld bland kvalitets- och miljömedvetna konsumenter, säger Sulejman Culum.
I mars hade vi en ökning på 470 procent mot föregående månad, ett rekord vi ser ut att kunna slå om man tittar på ackumulerade siffror i april, vilket är klart över förväntan.
Hur ska ni konkurrera med de redan etablerade bolagen i branschen?
Utbudet av ”arganprodukter” har helt klart exploderat, framförallt på nätet. Dock skiftar kvalitén något enormt. Hållbar och kvalitativ produktion är däremot vår paradgren, när det kommer till naturlig och handtillverkad kosmetika från Marocko, vilket ligger helt rätt i tiden. Dagens konsumenter har blivit mycket mer medvetna om avtrycken vi lämnar på miljön och människan genom vår konsumtion.
Arganofts produkter tillverkas av kvinnorna på kooperativet i Marocko, men slutprodukten kvalitetssäkras på certifierade laboratorium.
Förutom produktionen på kooperativet arbetar vi även uteslutande med lokala experter som har växt upp med arganolja och därmed besitter ovärderlig kunskap som man inte kan läsa sig till, berättar Sulejman och tillägger:
Miljö och hållbarhet är som sagt jätteviktigt för oss och är grunden i allt vi gör. Vår kollega och medgrundare Ahmed kommer bland annat att vara på plats i Marocko vid flera tillfällen under året både för produktionsuppföljning men också för att på plats försäkra sig om att de som arbetar på kooperativet har goda arbetsförhållanden. Vi vill ge våra kunder både en produkt av hög kvalité men också ett mervärde i att direkt förbättra livsförhållanden för ett antal människor i ett utsatt område i Marocko.
Sulejman berättar att produkterna har sina estetiska skönhetsfel som trion upplever som något vackert.
Vad är det för slags skönhetsfel, vad kan man förvänta sig?
Då alla våra produkter tillverkas för hand och våra etiketter klistras på för hand på produkterna så faller det sig naturligt att exempelvis etiketterna är lite snedklistrade samt att de kan ligga på lite olika höjder. Varje enskild handtvål tillverkas, skärs och förpackas för hand vilket gör att kanterna är lite snedskurna. Dessa skönhetsfel gör varje enskild artikel unik. Man får en känsla av att man köpt produkten på en marknad i Marocko trots att man handlat via nätet i Sverige, förklarar han.
Vad har ni för mål 2020, under ert första verksamma år?
Nästa mål och pågående projekt är att dubbla utbudet med nya naturprodukter från Marocko och därmed, tillsammans med våra användare, bidra till ännu bättre livskvalité för arbetare på kooperativet som vi samarbetar med. Att utöka tillgängligheten av våra produkter och etablera oss inom den fysiska handeln är också ett annat mål, säger Sulejman och fortsätter:
Men på grund av Covid-19 har Marocko, som många andra länder, valt att stänga sina gränser vilket skapar en leveransfördröjning för vår del, då vi är helt beroende av import. Detta har påverkat vår existerande expansionsplan och gjort att vi har fått allokera om en del av resurserna samt fått skifta fokus i väntan på lättade restriktioner. Så nu är vårt primära fokus på att stärka vårt varumärke.