E-handeln fortsätter att förändra den svenska detaljhandeln och tar allt större andelar av den traditionella detaljhandeln för varje år. Något som även Jetshops senaste undersökning pekar på.
Enligt e-handelsleverantören har näthandeln i landet sett en tillväxt på 19 procent under årets första kvartal. Urvalet i undersökningen består av 300 e-handelsbutikers försäljning från större till mindre e-handlare.
Analysen baseras på cirka 242 000 köp genomförda under första kvartalet 2014, jämfört med cirka 203 000 köp genomförda i samma butiker under första kvartalet 2013. Noterbart är att mindre e-handlare står sig allt starkare i konkurrensen på nätet.
Konsumenterna före e-handlarna
Jetshop Big Data, som lanserades våren 2013, visar även att allt fler köp sker på mobila enheter såsom surfplattor och smartphones. Köp från mobila enheter står nu för 22,6 procent av antalet köp. 39 procent av besöken i svenska e-handelsbutiker kommer från konsumenter som surfar in från en mobil enhet.
– Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp. Här finns en stor potential till ökad försäljning för svenska e-handelsbutiker, trafiken är redan där, säger Christian Zanders, VD för Jetshop AB.
Källa: Press
På bild: Nils Svangård