Svensk Handel frågande till nya lagen: ”Lämnar en att tolka själv”

Efterlyser tydliga direktiv.

Nu är de här, de nya betalreglerna för e-handelscheckouter som är tänkt att minska skuldsättningen i vårt avlånga land. Nu måste direktbetalning vara det första alternativet och kreditvalen och faktura får inte längre vara förifyllda.

Svensk Handel förstår syftet med lagen, men höjer dock ett varningens finger för att den är otydligt utformad vilket kan skapa en onödig förvirring i branschen och i förlängningen också för konsumenterna.

Annons

Det är framför allt hur man ska hantera kortbetalningar, den biten lämnar en lite att tolka själv. Visst står det om debet och kredit, men man har hört lite på diskussionerna från betalväxelbolagen att det är lite olika tolkningar och det är svårt att få några tydliga svar från Finansinspektionen, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på Svensk Handel, till Ehandel.

Det finns förstås de som tydligt separerat debet- och kreditkort, men det är inte heller alltid så lätt för konsumenten att veta vilket typ av kort man har.

"Onödig diskussion"

Dessutom ifrågasätter man varför kunden nu ska behöva göra ett aktivt val av betalsätt vid varje enskilt köp hos e-handlarna.

Vi har ställt den frågan att om man redan valt ett visst typ av betalsätt, varför måste man välja igen. Det är också otydligt och det blir en onödig diskussion.

Varför tror du att det blivit luddigt här?

Jag förstår syftet och förstår att det finns en rimlighet att man som konsument ska göra ett aktivt val, åtminstone första gången. Däremot tycker jag att det har saknats en tillräcklig dialog med branschen. Allt har gått ganska fort fram. Jag förstår syftet, men man kunde gott ha involverat både e-handelsbranschen och betalväxelbranschen bättre, säger Bengt Nilervall.

LÄS ÄVEN: Inets VD: ”Vi vill inte att regeringen ska gå in och styra i vår kassa”

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!