Svensk startup tar sikte på e-handlarnas butiker: ”Ett svart hål”

Ska vara ett Google Analytics för fysiska lokaler.

Den svenska startupen Indivd har gjort sig ett namn genom sin teknik för anonymiserad ansiktsigenkänning. Genom att tolka den anonymiserade bilddatan kan man sedan ge butiker information om vilka kunderna är.

Därmed kan fysiska butiker få samma insikter om sina målgrupper, på samma sätt som e-handlare kan i dag i sina webbshoppar. Man vet alltså inte exakt vem kunden är, den förblir anonym, men man kan ändå få viktiga insikter som kan vara ovärderliga vid marknadsföringsinsatser.

Annons

Nu tänker Indivd ge sig in i just e-handeln och tar sikte på e-handlare med fysiska butiker.

Ofta sitter våra kunder med både en e-handel och fysiska butiker. Många vi pratar med som är e-handlare etablerar också mer och mer fysiska butiker och ser värdet i att även förstå vad som händer i butiken och inte bara i sin e-handel. Idag blir butiken ett svart hål där man har svårt att plocka ut relevant data. Så vi vill integrera vårt verktyg till e-handelsbolag, eftersom vi ser en stor möjlighet att skapa förståelse för den fysiska butikens data likt e-handelns, säger Victor Molens, vd på Indivd, till Ehandel.

Vilka typer av datapunkter kan ni spåra?

Vi skiljer oss inte så mycket från den data du får när du jobbar online. Vi brukar ofta likna oss med online då vi kan se Dwell-time, antal besök i vissa zoner, ålder/kön, konvertering från delar i butiken eller hur bra en onlinekampanj presterat för butiken och mycket mer, säger Victor Molens och fortsätter:

Eftersom vi också jobbar i realtid så kan man enkelt koppla upp det mot digitala skärmar i butiken, eller ha mest personal där det är flest besökare i butiken.

Bolaget har inte bara uppmärksammats för tekniken man använder sig av. Utan också för att man lyckats göra det på ett sådant sätt att man inte fastnar i GDPR-trubbel. Exakt hur det går till går man inte in på, annat än att man faktiskt fått ett godkännande från Integritetsskyddsmyndigheten.

Det är lite svårt att förklara utan att bli väldigt teknisk. Men enkelt förklarat så har vi en en anonymiseringsmetod, som vi patenterat, som vi använder på datan vi samlar. Med den metoden har vi också blivit granskad och godkänd av IMY.

Hur kan e-handlarna använda er data rent konkret?

Annons

Det som ofta är svårt idag för e-handlare är att de har väldigt bra data online, men de har inget att jämföra med offline. Där kommer vi in i bilden. Om du även får data från butikerna så kommer du kunna jobba på samma sätt som du gör online. Du kommer kunna driva omni/multichannel-perspektivet på ett mycket mer träffsäkert sätt. Ofta är e-handlarna bra på använda den data de har, så de har redan den kompetensen. Man skulle kunna jämföra oss med ett Google Analytics, fast för fysiska lokaler.

Vilka typer av e-handlare riktar ni in er på, handlar det om små och medelstora eller större aktörer?

”Storleken har ingen betydelse”, skämt åsido: Vi tittar inte på hur stora e-handlarna är utan tittar på närvaron offline. Så antingen de som redan har butiker eller de som startar nya butiker.

Samtidigt är man inte ensam i segmentet. Det finns en rad konkurrenter globalt men Indivd ser ändå det berömda hålet på marknaden. Inte minst inom Europa.

Många försöker såklart lösa problemet som vi löser och det finns stora aktörer i andra delar av världen. Däremot vet vi ingen idag som kan verka inom EU då GDPR sätter stopp för dem. Tittar man bara på besöksräkning ”people counting” som nyckeltal, så kan man göra det med andra tekniker. Vi var faktiskt precis med i ett benchmark, som ännu inte är publikt, där vi kom ut som den mest träffsäkra och pålitliga aktören för att räkna antal besök, säger Victor Molens och avslutar:

Eftersom det är vi som tagit fram tekniken från grunden så har vi haft möjligheten att anpassa den för marknaden - det ger såklart andra fördelar också.

Annons