Fรถr fyra รฅr sedan, alltsรฅ 2019, fรถddes ett nytt svenskt varumรคrke fรถr golfklรคder. Den Stockholmsbaserade e-handeln Macade Golf rullades ut pรฅ marknaden av Erik Valentin Villadiego, med en fรถrhoppning om att helt fรถrnya golfmodet.
Man kan lugnt sรคga att det blev en hole-in-one. Fรถr i รฅr, 2023, siktar bolaget mot 100 miljoner kronor, efter att ha peggat upp en tillvรคxt som aldrig tycks tappa fart.
Idรฉn var att blanda sportswear med influenser frรฅn modevรคrlden och streetwear och slรฅ ihop dem i ett golfpaket. Att skapa riktigt schyssta golfklรคder, som รคr bรฅde sportiga och coola, och bryta in pรฅ en marknad som traditionellt sett inte varit lika cool. Nu pรฅ senare รฅr har det dykt upp ganska mycket streetwearinspiration via mรฅnga mindre, nischade varumรคrken. Men dรฅ, nรคr vi startade, var det helt unikt, sรคger Stefan Kedling, vd pรฅ Macade Golf, till Ehandel.
Under 2020 omsatte Macade 11 miljoner lรถnsamt. Under 2021 hade fรถrsรคljningen รถkat till 29 miljoner, med ett rรถrelseresultat pรฅ 4 miljoner. Under fรถrra รฅret hade man ungefรคr en 100-procentig tillvรคxt och det kan det alltsรฅ bli รคven i รฅr.
Hur har ni lyckats vรคxa sรฅ mycket sรฅ snabbt och dessutom med svarta siffror?
Vi driver all fรถrsรคljning via vรฅr e-handel frรฅn Stockholm och har drivit mรฅnga varumรคrkesbyggande aktiviteter fรถr att fรฅ uppmรคrksamhet. Vi har bland annat anvรคnt sponsrade spelare pรฅ de olika golftourerna. Vi bรถrjade med spelare pรฅ de lรคgre tourerna, som var intresserade. Men i takt med att vi vรคxt har intresset frรฅn bรคttre spelare รถkat.
Gรถr succรฉ pรฅ andra sidan pรถlen
I dag syns Macade pรฅ flera toppspelare ute i vรคrlden, nรฅgot som givit ringar pรฅ vattnet.
Pรฅ herrsidan har vi bland annat svenska stjรคrnan Alex Norรฉn pรฅ PGA-touren. Sen har vi fyra till fem stycken damer pรฅ LPGA-touren. Pรฅ sรฅ sรคtt har vi fรฅtt bรฅde uppmรคrksamhet och trovรคrdighet. Vi har ocksรฅ jobbat hรฅrt med digital annonsering i sociala medier och pรฅ sรถkmotorer, sรคger Stefan Kedling och fortsรคtter:
Och eftersom allt vi gรถr gรฅr via vรฅr e-handel, sรฅ har vi inte blandat in รฅterfรถrsรคljare eller andra led. Vi kontrollerar vรฅr fรถrsรคljning till den volym vi har och har kunnat fokusera pรฅ marknader, dรคr vi har kunnat vรคxa lรถnsamt.
รven om man startat och driver bolaget i Sverige sรฅ รคr det faktiskt utomlands den stรถrsta delen av fรถrsรคljningen sker.
USA รคr vรฅr stรถrsta marknad, med ungefรคr 50 procent av den totala fรถrsรคljningen. Det har gjort att vi har kunnat รถppna upp ett lager dรคr. Att skicka styckepaket frรฅn Sverige till USA, med den returgrad som klรคder innebรคr, รคr dyrt. Sรฅ det hoppas vi ska รถka lรถnsamheten ytterligare, sรคger Stefan Kedling.
Han understryker ocksรฅ รฅterigen att kontrollen รถver den egna affรคren, utan en hel rad mellanhรคnder, har varit nyckeln till att gรถra den resa som bolaget har gjort hittills.
Det รคr framfรถr allt delen att vi sjรคlva kontrollerar all vรฅr fรถrsรคljning. Vi har kunnat sรคkerstรคlla balansen i hur mycket vi har rรฅd att vรคxa, sรฅ att det fortfarande blir lรถnsamt. Vi har legat pรฅ en tillvรคxt pรฅ runt 100 procent varje รฅr. Det รคr fรถrstรฅs mycket, men mer hade vi inte klarat av. Dรฅ hade det blivit likviditetsmรคssigt utmanande, eftersom vi kรถper in kollektioner med tillverkning och material. Det hade blivit tungt ekonomiskt om vi hade vuxit fรถr mycket.
Konsten att ta rรคtt betalt
En annan konst รคr fรถrstรฅs att ta betalt. I en verklighet dรคr mรฅnga e-handlare jobbar med smรฅ marginaler och sรคllan vรฅgar justera upp priserna pรฅ en konkurrensutsatt marknad, verkar Macade dรคremot ha hittat helt rรคtt.
Vi har ocksรฅ jobbat hรฅrt pรฅ kvaliteten pรฅ vรฅra produkter. Samtidigt som vi inte behรถver ge nรฅgra marginaler till distributรถrer och รฅterfรถrsรคljare, som gรถr att vรฅr marginal blir vรคldigt lรฅg. Vi har en modell med hรถg kvalitet pรฅ produkten, som ocksรฅ ger oss lรถnsamhet samtidigt som vi kan tรคcka frakter. Det รคr en av de delarna, nรคr man sรคljer klรคder via e-handel, dรคr det kan bli svรฅrt om man inte erbjuder gratis frakt och fria returer. Det gรถr vi fortfarande รถver hela vรคrlden, sรคger Stefan Kedling.
Men det รคr ocksรฅ nรฅgot som han anser vara direkt nรถdvรคndigt fรถr affรคrsmodellen, รคven om det kommer med ett pris.
Det รคr en stor kostnad fรถr oss. Men om vi sรคtter kundupplevelsen fรถrst, sรฅ รคr det upp till oss att hitta en lรถnsamhet som gรถr det mรถjligt att gรถra kundupplevelsen bra och inte tvinga kunden att betala fรถr frakt och retur. En del i det รคr just lokala lager, som gรถr att fraktkostnaderna gรฅr ned. Men det krรคver ocksรฅ att man kommer upp i en viss volym fรถr att det ska vara lรถnsamt att รถppna lager. Dรคr รคr vi i USA. Dรคr nรฅr vi ocksรฅ nรคrliggande lรคnder som Kanada, vilket gรถr att lรถnsamheten blir mycket bรคttre nรคr vi sรคljer till kunder dรคr.
Ni kanske ocksรฅ har en kundkrets som inte รคr lika konjunkturkรคnslig?
Det finns en del av vรฅr publik som inte รคr det. Men sen รคr vi ocksรฅ i det lรคget att nรคr vi startade under pandemin, sรฅ vรคxte golf som sport vรคldigt mycket รถver hela vรคrlden. Det var en av fรฅ sporter man kunde utรถva under alla nedstรคngningar. Sรฅ den fick en stor, ny publik. Framfรถr allt personer som hรฅllit pรฅ med andra sporter som hittade till oss nรคr de inte ville ha nรฅgon gammal sunkig och trรฅkig golftrรถja, utan nรฅgot schysstare och mer personligt. Sรฅ det finns bรฅde en publik som รคr beredd att betala, men ocksรฅ en ny generation av golfare som vill ha sin personliga stil.
Ni siktar mot 100 miljoner i omsรคttning i รฅr, men vad รคr den lรฅngsiktiga mรฅlsรคttningen?
Vi har nรฅgra definierade mรฅl, men de handlar inte om sjรคlva omsรคttningen eller summan. Vi vill fortsรคtta att utmana inom golfvรคrlden och pressa grรคnserna fรถr hur golfklรคder kan se ut. Vi vill vara en vรคlkรคnd aktรถr. Sen tror jag inte att det รคr hรฅllbart fรถr oss att vรคxa med 100 procent varje รฅr. Vi kommer att behรถva dra ned lite pรฅ takten framgent, fรถr att sรคkerstรคlla att vi har samma kvalitet i allt. Vi kanske behรถver bรถrja komma ned mot 70 procent. Vi har en hรถg grad รฅterkommande kunder i dag och de vill jag att vi fortsรคtter att behรฅlla. Vรฅr tillvรคxt fรฅr aldrig ske pรฅ bekostnad av de kunder vi redan har, snarare tillsammans med dem.
"Bara nuddat en liten del"
Helt klart รคr att รคven om man vuxit i en oerhรถrd fart, sรฅ finns det mycket marknadsandelar kvar att ta.
รn sรฅ lรคnge รคr den totala marknaden inom golfklรคder sรฅ stor, vi har bara nuddat en liten del av den. Det finns en stor publik som รคr beredd att betala fรถr bra kvalitet och snygg design. Dรคr har vi inte slagit i nรฅgot tak รคnnu. Vi trรคffar sรฅ mycket nya mรคnniskor varje dag via vรฅr digitala annonsering, som vill uppleva nรฅgot nytt inom golfvรคrlden. Vi har heller inte slagit i taket med befintliga kunder och behรถvt sรคnka priserna fรถr att behรฅlla dem, avslutar Stefan Kedling.