Svenska e-handelsexporten kan ökas radikalt: ”Högt förtroende”

"Vana onlineshoppare har tagit klivet utomlands".

Betalbolaget PayPal rapporterar idag om kraftigt ökande exportmöjligheter för e-handeln. Undersökningen som omfattar 13 000 konsumenter på 13 av världens största e-handelsmarknader visar att många nu känner sig bekvämare med att handla från andra länder. Detta sedan pandemin bröt ut.

Den totala e-handeln har ökat samtidigt som pandemin satt ordentlig fart på globaliseringstakten. Nya konsumenter har tagit steget online och mer vana onlineshoppare har tagit klivet utomlands det senaste året, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal, i ett pressutskick.

Annons

22 procent ska känna sig bekvämare att handla från utlandet och 26 procent av de tillfrågade meddelade att de kommer att handla ännu mer från andra länder framöver. Inte oväntat är det oftast lägre priser som lockar men 39 procent utlandsshoppar för att köpa produkter som de inte kan hitta på hemmamarknaden.

Det finns förutsättningar att öka den svenska e-handelsexporten radikalt. Vi svenskar är väldigt öppna för att lära oss hur teknik, kulturer och andra marknader fungerar, på samma gång är förtroendet för våra företag och produkter högt bland konsumenter världen över. Sett till förutsättningarna har vi bara skrapat på ytan till exportmöjligheterna för den digitala handeln, säger Jonas Breding.

Annons