Svenska e-handlare i topp globalt – tacklade krisen med bravur

"Har en stark position".

Hur står sig de svenska e-handlarna mot de internationella kollegorna? Riktigt bra, visar det sig. I alla fall om man får tro årets Feed Marketing Report, som tagits fram av DataFeedWatch by Cart.com.

Datan baserar sig på inte mindre än 15 000 e-handelsbutiker, i över 60 länder, och man har tittat på flera olika variabler. En av dem är produkttillgänglighet, där svenska e-handlare sticker ut i väldigt positiv mening. De har nämligen i snitt 92 procent av alla varor på lager, vilket är bra mycket mer än det globala snittet på 82 procent.

Annons

Det innebär att svenska e-handlare har varit exceptionellt bra på att hantera de logistikproblem och varubrister, som plågat handlare världen över.

Man har också tittat på och jämfört hur e-handlare världen över marknadsfört sig själva. I Sverige ser man att den genomsnittliga e-handlaren annonserar i snitt i 3,2 olika kanaler, vilket matchar hur det ser ut globalt.

Starka multikanalsstrategier gör att man kan hitta kunder inom olika nischer och öka marknadsföringens effektivitet. Att fokusera på kanaler som fungerar, är en av de bevisat fungerande taktikerna som många e-handlare kommer att använda under den ekonomiska avmattningen. Med en hög produkttillgänglighet har svenskarna en stark position inför Q4-försäljningen, säger Jacques van der Wilt, General Manager Feed Marketing på Cart.com.

Man konstaterar även i rapporten att riskerna för att vi är på väg mot en lågkonjunktur är betydligt mer överhängande nu. Enligt Bloombergs månatliga undersökning är sannolikheten för en sådan nu uppe i 47,5 procent - att jämföra med 20 procent i mars.

Rear ut stora lager

Men hur tacklar egentligen e-handlarna globalt dagens oroliga omvärld, där inflationen spelat huvudrollen? I skuggan av stigande priser har faktiskt rabatterna tagit en stor plats. Hela 26,49 procent av alla marknadsförda produkter har varit på rea.

Anledningen är förmodligen att ett antal aktörer i dag sitter på för stora lager, efter att ha slitit med de svåra logistikproblemen. Modebranschen har varit allra mest rea-glada och rabatterat 37 procent av de marknadsförda varorna, tätt följda av Skönhet och Hälsa samt Möbler som båda landar på 33 procent.

Dessutom ska 65 procent av e-handlarna ha minskat produktutbudet, för att skära ned på kostnaderna.

Kanalen som kan växa

Slutligen har man också tittat på vad som kommer att hända nu på marknadsföringsfronten. Man ser till exempel att de riktigt stora aktörerna marknadsför sig i fem gånger fler kanaler än snittet. Man ser också att affiliate-marknadsföring kan bli allt mer populärt, även om bara 11 procent använder det i dag.

Annons

De flesta handlarna (över 90 procent) lutar sig mot sökbaserade alternativ och sociala kanaler (54 procent) som grunden för sin närvaro online. Men med den hotande lågkonjunkturen och de vikande siffrorna i kanaler som Facebook och Instagram, så förväntar vi oss att affiliate-kanaler kommer att växa i popularitet. Det är ett kostnadseffektivt sätt för handlare att skottsäkra intäktsströmmen, vilket är precis vad de behöver just nu, säger Jacques van der Wilt.

Annons