Search
Close this search box.
ANNONS

Svenska e-handlare i topp globalt - tacklade krisen med bravur

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Har en stark position".

ANNONS

Hur stรฅr sig de svenska e-handlarna mot de internationella kollegorna? Riktigt bra, visar det sig. I alla fall om man fรฅr tro รฅrets Feed Marketing Report, som tagits fram av DataFeedWatch by Cart.com.

Datan baserar sig pรฅ inte mindre รคn 15 000 e-handelsbutiker, i รถver 60 lรคnder, och man har tittat pรฅ flera olika variabler. En av dem รคr produkttillgรคnglighet, dรคr svenska e-handlare sticker ut i vรคldigt positiv mening. De har nรคmligen i snitt 92 procent av alla varor pรฅ lager, vilket รคr bra mycket mer รคn det globala snittet pรฅ 82 procent.

Det innebรคr att svenska e-handlare har varit exceptionellt bra pรฅ att hantera de logistikproblem och varubrister, som plรฅgat handlare vรคrlden รถver.

Man har ocksรฅ tittat pรฅ och jรคmfรถrt hur e-handlare vรคrlden รถver marknadsfรถrt sig sjรคlva. I Sverige ser man att den genomsnittliga e-handlaren annonserar i snitt i 3,2 olika kanaler, vilket matchar hur det ser ut globalt.

Starka multikanalsstrategier gรถr att man kan hitta kunder inom olika nischer och รถka marknadsfรถringens effektivitet. Att fokusera pรฅ kanaler som fungerar, รคr en av de bevisat fungerande taktikerna som mรฅnga e-handlare kommer att anvรคnda under den ekonomiska avmattningen. Med en hรถg produkttillgรคnglighet har svenskarna en stark position infรถr Q4-fรถrsรคljningen, sรคger Jacques van der Wilt, General Manager Feed Marketing pรฅ Cart.com.

Man konstaterar รคven i rapporten att riskerna fรถr att vi รคr pรฅ vรคg mot en lรฅgkonjunktur รคr betydligt mer รถverhรคngande nu. Enligt Bloombergs mรฅnatliga undersรถkning รคr sannolikheten fรถr en sรฅdan nu uppe i 47,5 procent - att jรคmfรถra med 20 procent i mars.

Rear ut stora lager

Men hur tacklar egentligen e-handlarna globalt dagens oroliga omvรคrld, dรคr inflationen spelat huvudrollen? I skuggan av stigande priser har faktiskt rabatterna tagit en stor plats. Hela 26,49 procent av alla marknadsfรถrda produkter har varit pรฅ rea.

Anledningen รคr fรถrmodligen att ett antal aktรถrer i dag sitter pรฅ fรถr stora lager, efter att ha slitit med de svรฅra logistikproblemen. Modebranschen har varit allra mest rea-glada och rabatterat 37 procent av de marknadsfรถrda varorna, tรคtt fรถljda av Skรถnhet och Hรคlsa samt Mรถbler som bรฅda landar pรฅ 33 procent.

Dessutom ska 65 procent av e-handlarna ha minskat produktutbudet, fรถr att skรคra ned pรฅ kostnaderna.

Kanalen som kan vรคxa

Slutligen har man ocksรฅ tittat pรฅ vad som kommer att hรคnda nu pรฅ marknadsfรถringsfronten. Man ser till exempel att de riktigt stora aktรถrerna marknadsfรถr sig i fem gรฅnger fler kanaler รคn snittet. Man ser ocksรฅ att affiliate-marknadsfรถring kan bli allt mer populรคrt, รคven om bara 11 procent anvรคnder det i dag.

De flesta handlarna (รถver 90 procent) lutar sig mot sรถkbaserade alternativ och sociala kanaler (54 procent) som grunden fรถr sin nรคrvaro online. Men med den hotande lรฅgkonjunkturen och de vikande siffrorna i kanaler som Facebook och Instagram, sรฅ fรถrvรคntar vi oss att affiliate-kanaler kommer att vรคxa i popularitet. Det รคr ett kostnadseffektivt sรคtt fรถr handlare att skottsรคkra intรคktsstrรถmmen, vilket รคr precis vad de behรถver just nu, sรคger Jacques van der Wilt.

Dela artikeln: