Svenska e-handlaren intar Australien – laddar med 19 miljoner

"En stor och attraktiv marknad".

Funcifur blev Petgood och nu hoppas det svenska foodtech-bolaget att deras hundmat gjord på insekter ska slå även i Australien. Bolaget, som grundades 2020, ska enligt egen utsago ha ökat försäljningen "explosionsartat under 2021" och det har fått investerarna att spetsa öronen.

Petgood har nu nämligen stängt en runda som givit 19 friska miljoner kronor i kassan för att finansiera global expansion. Bland annat går VC-fonden Course Corrected in i bolaget.

Annons

Vi har bara på några månader fått tusentals kunder att inse att branschen behöver mer hållbarhet och transparens och fått dem att vilja byta till insektsbaserad hundmat. Teamet, som vuxit till tio medarbetare, är glada och tacksamma för att vi nu har möjlighet att fortsätta ta hundmatsrevolutionen ut i världen, säger Pernilla Westergren, vd och grundare på Petgood, i ett uttalande.

Bolaget har utvecklat ett recept som baseras på lokala insekter och råvaror i Australien och planerar en lansering i landet under det andra kvartalet i år.

Australien är en stor och attraktiv marknad. Insektsbaserad hundmat möter kundernas efterfrågan på hållbara premiumalternativ väl och vi siktar på en tidig och dominerande position inom segmentet. Att vår chefsveterinär är baserad där och att vi kan producera på plats utifrån ett lokalt recept har också varit bidragande faktorer till att Australien blir vår nästa marknad, säger Pernilla Westergren.

Annons